Livable street serves people of all ages in a variety of ways, and, particularly in
residential areas, should do more than acting as a transportation route for
automobiles. The engineering standards that are the basis of street design were
mostly developed over the past half-century, and are primarily based upon highway
principles that enable the flow of motor vehicle traffic. Modern urban planning and
therefore engineering standards developed over the past half century have shifted the
focus on motorized transportation, mainly concentrating on motorway principles that
enable the flow of vehicular traffic. As a result, the defining purpose of streets built
in the modern city during the motor age has merely been reduced to accommodate
automobiles at the expense of all other potential transportation means such as biking
and walking. Naturally, this situation has discouraged social interaction in public
spaces leading to unlivable streets.
On the contrary, the literature review conducted on the topic reveals that livable
streets should serve people of all ages in a variety of ways, and, particularly in
residential areas, should do more than simply transport automobiles. Consequently,
this makes it necessary for urban designers come up with new ways of designing or
upgrading streets in cities, ones which transform the streets into spaces that
encourages social liveliness and establishes the street as a social place through
walkable conditions that reflect a lively interaction.
This study concentrates on highlighting principles and measures behind what makes
a livable and attractive street as part of a potentially wider lively public space that becomes an integral part of the city. The aim is to discuss the importance of the
livable street as a significant quality that enhances social life in public space and
pinpoint the situations that create unlivable streets in need to establish attributes that
change the streets into socially interactive public places. Another objective of the
research is to regenerate principles and measures of a livable street so that social
interaction in public space can be promoted to create public spaces with a sense of
place. In order to be able to achieve this, the user’s perception of what makes a
livable street has been examined in the research.
This study is based on an inclusive literature review, structured questionnaire
surveys, site surveys and observations on a selected case study –15 Agustos
Boulevard (Larnaca Road) in Famagusta- which was assessed according to livable
street criteria to highlight its existing problems and propose further solutions for its
improvement. The results reveal that there are certain physical, functional and social
problems which point out towards a lack of livability in the selected street space.
ÖZ: Yaşanabilir sokaklar her yaş grubundan insanlara hizmet veren, ve özellikle yerleşim
alanlarında sadece otomobil kullanımını ön planda tutan bir sokak türü değildir. Son
yarım yüzyıl içinde geliştirilmiş cadde tasarımının temeli olan mühendislik
standartları, öncelikle motorlu araç trafiğinin akışını sağlayacak otoyol ilkelerine
dayanmaktadır. Sonuç olarak, motorlu araç çağında, sokak tasarımını öncelikli
belirleyen otomobil kullanımı olmuş ve diğer fonksiyonlar göz ardı edilmiştir. Son
yarım yüzyıl içinde geliştirilen, çağdaş kentsel planlama ve dolayısıyla mühendislik
standartları, araç trafik akışını sağlayacak otoyol ilkeleri üzerinde yoğunlaşarak,
motorlu taşıt ulaşımını kolaylaştıran otoyol tasarımı üzerinde yoğunlaşmıştır. Sonuç
olarak, cağdaş şehirler, otomobil kullanımına öncelik verecek şekilde tasarlanmış ve
diğer, bisiklet, yürüyüş ve benzeri ulaşım şekilleri göz ardı edilmiştir. Doğal olarak,
bu durum kamusal alanlarda sosyal etkileşimi kısıtlamış ve sosyal açıdan
yaşanılamaz sokaklar yaratmıştır. Ancak, konuyla ilgili yapılan literatür taramasında,
yaşanabilir sokakların, özellikle yerleşim alanlarında, sadece otomobil kullanımına
değil, tam tersine her yaştan insanlara çeşitli yönden hizmet verebilmesi gerekçesi
ortaya koyulmuştur. Sonuç olarak, kentsel tasarımcıların sosyal etkileşimi teşvik
eden ve sokakları sosyal bir mekan olarak kabul eden kriterler aracılığıyla sokakları
yeniden kugulanması gerekmektedir.
Bu çalışma, yaşanabilir sokak ilkeleri ve önlemlerine vurgu yaparak, kentteki
kamusal alanın önemli bir parçası haline gelmiş canlı sokakları irdelemektedir. Bu
çalışmada amaç, yaşanabilir sokakların, kamusal alandaki sosyal yaşamı geliştirmek
açısından önemini tartışmak ve sokakların sosyal etkileşimi kısıtalayan özelliklerini tespit ederek, sokakların sosyal mekanlara dönüşümü için gereken özellikleri
tartışmaktır. Araştırmanın diğer bir amacı ise, öncelikle kamusal alanlarda ‘mekan
hissi’ (sense of space) duygusunu vurgulayan, sosyal etkileşimi oluşturmayı
amaçlayan ilkeleri ve önlemleri oluşturmaktır. Bu araştırma çerçevesinde,
kullanıcının yaşanabilir sokak özellikleri konusundaki algısıda incelenmiştir.
Bu amaçla konu ile ilgili kapsamlı bir literatür taraması, anket ve saha çalışması
yapılmıştır. Buna bağlı olarak, Gazimağusa kentinde bulunan 15 Ağustos Caddesi
(Larnaka Yolu), mevcut sorunları vurgulamak ve sokağı geliştirilmek acısından,
yaşanabilir sokak kriterlerine göre değerlendirilmiştir. Analiz sonuçları, 15 Ağustos
Caddesinde (Larnaka Yolu), fiziksel, fonksiyonel ve sosyal sorunlar olduğuna işaret
etmekte ve yaşanabilir sokak kriterlerinin yeniden ele alınması gerektiğini
göstermektedir.