KKTC’deki İlkokul Müdürlerinin Okul Gelişimine İlişkin Algıları

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Mertkan, Şefika
dc.contributor.author Akyerli, Emete
dc.date.accessioned 2020-09-02T11:47:04Z
dc.date.available 2020-09-02T11:47:04Z
dc.date.issued 2017
dc.date.submitted 2017
dc.identifier.citation Akyerli, Emete. (2017). KKTC’deki İlkokul Müdürlerinin Okul Gelişimine İlişkin Algıları. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4558
dc.description Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Eğitim Yönetimi ve Denetimi Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2017. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Şefika Mertkan. en_US
dc.description.abstract This study aims to investigate the views of school principals on what school improvement initiatives are being taken in TRNC at system and school levels and why while also examining school principal‟s suggestions as to what other initiatives could be taken. It employs a qualitative approach with a phenomenological design. Research participants were identified using criteria sampling. The study was carried out with 16 participants. Data were generated through face-to-face semi-structured interviews carried out in participants‟ natural settings and analyzed using content analysis. Findings demonstrate participants carry out activities to enhance the physical infrastructure of schools, to improve teaching and learning and to enhance school culture. Participating school principals believe no initiatives were taken at system level to improve schools; rather, findings strongly suggest Turkish Cypriot education system inhibits school principals‟ school improvement efforts. Financial problems, teacher preparation and recruitment policies along with principal preparation and promotion policies, inspection problems, politicized employment and duties and responsibilities of school principals were found to be among the main factors inhibiting principals‟ school improvement efforts. In the light of the aforementioned problems identified, suggestions were made by participating principals as to what initiatives could be taken for school improvement. Taking these into account and enhancing school principals‟ understanding about school improvement could support school principals in their search for school improvement. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu araştırmanın temel amacı, KKTC‟de okul gelişimi adına yapılanlar, bu uygulamaların nedenleri ile nasıl gerçekleştirildiği ve okul gelişimi için okul ve sistem bazlı yapılabilecek uygulamalar hususlarında ilkokul müdürlerinin bakış açılarını ortaya koymaktır. Yapılan bu çalışmada okul gelişimi uygulamalarının okul müdürlerinin bakış açısından derinlemesine inceleme hedeflendiğinden nitel araştırma yaklaşımı kullanılmış ve araştırma fenomenolojik olarak desenlendirilmiştir. Bu araştırmada KKTC‟de görev yapan deneyimli ilkokul müdürleri ile çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu belirlenirken amaçlı örneklem türü olan ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya 5 farklı ilçeden 16 katılımcı katılmıştır. Çalışmanın verileri yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Görüşmeler katılımcıların kendi ortamlarında, yüz yüze gerçekleştirilmiş ve verilerinin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Bu çalışmada elde edilen bulgularda ilk olarak katılımcılar okul gelişimi adına fiziki alt yapıyı, eğitim-öğretim faaliyetlerini ve okul kültürünü geliştirecek birtakım okul odaklı uygulamalar yaptıklarını belirtmişlerdir. Bu uygulamaların sebeplerinin ve söz konusu uygulamalarla yapmak istenenin neler olduğu da yapılanlarla paralel şekilde detaylı olarak açıklanmıştır. Okul gelişimi bağlamında sistem odaklı yapılan uygulamalar incelendiğinde ise bir şey yapılmadığı aksine eğitim sistemimizin okul müdürlerinin faaliyetlerini köstekler nitelikte olduğu ortaya çıkmıştır. Finansal yetersizlikler, öğretmen seçme ve yetiştirme politikamız, yönetici seçme ve yetiştirme politikamız, denetleme alanındaki aksaklıklar, hizmet içi eğitimdeki eksiklikler, siyasi kadrolaşma, yöneticilerin görev ve sorumlulukları noktaları sistem bazında okul gelişimini engelleyen faktörler olarak ortaya konmuştur. Ülkemizde katılımcıları bakış açısından okul müdürlerinin gelişim faaliyetlerini engelleyen etmenler göz önünde bulundurularak katılımcılar tarafından birtakım değişiklikler ve yapılması gereken faaliyetler önerilmiştir. Okul odaklı ve sistem odaklı olarak önerilen bu noktaların dikkate alınarak düzenlemelerin yapılması ve okul müdürlerinin gelişimle ilgili bilgilendirilmesi halinde yöneticilerin okul gelişimi bağlamında önü açılacaktır. Önünde sistem kaynaklı herhangi bir engel olmayan ve gelişim bağlamında bilgi sahibi yöneticiler; böylece okullarındaki eğitimin kalitesini artırabilecek, öğretmenlerin ve öğrencilerin gelişimini sağlayabilecek, okulda uygun iklimi oluşturabilecek, kısacası ülkemizdeki okulların geliştirilmesine katkıda bulunabileceklerdir. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim Yönetimi en_US
dc.subject Okul gelişimi en_US
dc.subject eğitim yönetimi en_US
dc.subject School improvement en_US
dc.subject educational management en_US
dc.subject Eğitim Bilimleri en_US
dc.title KKTC’deki İlkokul Müdürlerinin Okul Gelişimine İlişkin Algıları en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record