İnsan Belleğinde Mimarlık Hafızasının Oluşum Sürecinde Çocukluk Evresi: Kuzey Kıbrıs İçin Tespit ve Öneriler

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Bogac, Ceren
dc.contributor.author Oktay Vehbi, Beser
dc.contributor.author Yucel Besim, Devrim
dc.contributor.author Birsel, Nilay
dc.date.accessioned 2020-10-02T04:59:17Z
dc.date.available 2020-10-02T04:59:17Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Boğaç, C., Vehbi, B. O., Besim, D. Y., Bilsel, N. (2019). İnsan Belleğinde Mimarlık Hafızasının Oluşum Sürecinde Çocukluk Evresi: Kuzey Kıbrıs İçin Tespit ve Öneriler (Comments and Suggestions for Developing Architectural Memory in North Cyprus; Focusing on Childhood Period), 5. Mimarlık Eğitimi Kurultayı, Nicosia: Söylem Matbaası, pp.37-48 en_US
dc.identifier.uri http://doc.mimarlarodasi.org/assets/docs/mimarlar-odasi-5.egitim-kurultay-a4-revised-onay.pdf
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4586
dc.description Boğaç, C., Vehbi, B. O., Besim, D. Y., Bilsel, N. (2019). İnsan Belleğinde Mimarlık Hafızasının Oluşum Sürecinde Çocukluk Evresi: Kuzey Kıbrıs İçin Tespit ve Öneriler (Comments and Suggestions for Developing Architectural Memory in North Cyprus; Focusing on Childhood Period), 5. Mimarlık Eğitimi Kurultayı, Nicosia: Söylem Matbaası, pp.37-48 en_US
dc.description.abstract İnsanın ilk yaşam evresi olan çocukluk dönemi, mimari ögelerle tetiklenen duygu bileşenlerini örgütleyerek, çevreye dair anlamlı bağlantılar kurma sürecinin temelini oluşturmaktadır. Bu bağlantılar bellekte “mimarlık hafızası” oluşumu için zihnine yerleşen mekân deneyimleri üzerinden şekillenir. Erken çocukluk döneminde, mekân ile kurulan ilişkilerle başlayan mimarlık hafızasının kodlanması, ‘bellekte saklanma (depolanma) ve çağrılma (hatırlanma)’ aşamaları için gereken deneyimleri oluşturmaktadır. Çocukluğun geçtiği en önemli mekân, yuva olarak kabul ettiği evidir. Ev, özel ve bireysel özellikler içerirken; çocuğun yaşıtları ve toplumun diğer bireyleri ile yakın ilişkiye girdiği ikinci önemli yapı türü ise okuludur. Çocuğun yaşadığı mahallesi ve çevresi ise onu etkileyen diğer bir ortamdır. Bu çalışmada, çocukluk döneminde başlayan mimarlık hafızasının oluşum süreci; “Ev, aile ve yaşam alanları”, “Eğitim yapıları” ve “Sokak, mahalle ve kent” ölçeklerinde ele alınmış; gözlemler ışığında Kuzey Kıbrıs’ta bu mekânlar üzerinde tespitler yapılmıştır. Saptamalar sonunda, mimarlık nesnesinin kalıcı belleğe doğru yerleşmesi ve bu bilgilerin sürdürülebilirliği açısından Kuzey Kıbrıs için öneriler geliştirilmiştir. Çalışmada, vurgulanan tespit ve önerilerin çocukluk döneminde bellekte kodlanan mimari ögelerin anlamlandırılarak uzun süreli hafızada yer edinebilmesi için değerlendirilmek üzere sorumlu kurum, kuruluş ve örgütlere iletilmesi amaçlanmaktadır. Sonuç olarak, kültürel mirasın korunması için kamuoyu ve denetim mekânizmaları oluşturma; eşitlikçi, herkesin kullanımına uygun ve özgürlükçü kamusal alan talep ve teşvik etme; çocuklara yönelik ‘mimarlık ve çevre’ temalı eğitim programları düzenleme ve zaman ve bağlamdan kopuk imgelerle, işverenin kâr amaçlı taleplerine teslim olarak üretilen kimliksiz mekânlara karşı ülkesel mimarlık etiği yasaları oluşturma konularında ortak politikalar oluşturulmalıdır. Ayrıca mimarlık eğitiminin odak noktası da mimari anlam olarak geliştirilmelidir. en_US
dc.description.abstract Childhood period, being the first part of our lives, forms the foundations of environmental cognition and attaching meaning generation mechanism by organising emotional components with the help of architectural objects. These connections are formed by user experience of a particular space and stored on “architectural memory” of human being. Storing to the memory and recalling from memory requires the user – space experience from the early childhood period. Home, is the most important place in the first phase of an individual’s life. While home involves private and individualist features, schools are the second most important building type where the child interacts closely with his peers. The neighbourhood is the next important environment influencing the life of a child. Within this context, analysis of childhood spaces, and the process of formation of architectural memory has been examined in the axis of “home, family and living spaces”, “educational public buildings”, and “street, neighbourhood, and city”. Based on the observations in North Cyprus, some determinations and suggestions were drawn to store and preserve the architectural objects on permanent memory. The study refers to the encoded architectural phenomenon from the childhood memories and aims to deliver these encoded data to the responsible bodies (such as institutions and NGOs) for assessment and for utilisation of long term memory. As a result, it is suggested to develop a platform for public opinion and establish controlling bodies, with an aim of demanding equal, available free public space and `architecture and environment`. Additionally themed educational programmes should be organised while the opposition to the time and detached context image, profit based constructed spaces without identity is sustained by developing local architectural ethics legislations. Furthermore the focus of the architecture education should be developed in the line of architectural meaning. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher KTMMOB Mimarlar Odası en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Mekân en_US
dc.subject Kültürel Miras en_US
dc.subject Mimarlık Hafızası en_US
dc.subject Çocukluk Dönemi en_US
dc.subject Kuzey Kıbrıs en_US
dc.subject Ceren Bogac en_US
dc.subject Sapace en_US
dc.subject Cultural Heritage en_US
dc.subject Architectural memory en_US
dc.subject Childhood en_US
dc.subject North Cyprus en_US
dc.subject Architecture en_US
dc.subject Mimarlık en_US
dc.title İnsan Belleğinde Mimarlık Hafızasının Oluşum Sürecinde Çocukluk Evresi: Kuzey Kıbrıs İçin Tespit ve Öneriler en_US
dc.type article en_US
dc.relation.journal 5.MİMARLIK EĞİTİM KURULTAYI 2017 en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Department of Architecture en_US
dc.identifier.startpage 37 en_US
dc.identifier.endpage 48 en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record