ELT Students’ and Instructors’ Perceptions of the Need for a ‘World Englishes’ Course: A Case Study

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Osam, Ülker Vancı
dc.contributor.author Uyar, Taner
dc.date.accessioned 2020-10-12T06:22:41Z
dc.date.available 2020-10-12T06:22:41Z
dc.date.issued 2017
dc.date.submitted 2017
dc.identifier.citation Uyar, Taner. (2017). ELT Students’ and Instructors’ Perceptions of the Need for a ‘World Englishes’ Course: A Case Study. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4607
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2017. Supervisor: Prof. Dr. Ülker Vancı Osam. en_US
dc.description.abstract One of the effects of the global spread of English is the emerging varieties of English, briefly known as World Englishes. In language teacher education programs where the use of British or American versions of English is dominant, there is a need to make the prospective teachers of English become aware of the changing status of English and develop an understanding and view consistent with the sociolinguistic realities of the spread of English as an international language. Although other courses in the curriculum may provide some awareness, there still seems to be a need for a course for the incorporation of World Englishes into the undergraduate program. The purpose of this present case study is three-fold. First, it aims to investigate the beliefs of students and instructors of the FLE Department towards the changing status of the English and its varieties. Second, the study seeks to find out to what extent the current ELT curriculum fulfills the needs, wants and lacks of the teacher candidates in terms of the changing status of English, i.e. World Englishes. Finally, the study intends to obtain perceptual data on the needs, wants and lacks of pre-service teachers as regards the features of the elective course syllabus to be proposed. The study was conducted at the Department of Foreign Language Education (FLE), Eastern Mediterranean University (EMU), in Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC). In the light of the above-mentioned aims, the study involved 80 pre-service teachers from the undergraduate program of ELT, and 7 instructors currently teaching in the ELT program. Both qualitative and quantitative methods were employed in order to obtain data for the study. For this purpose, Likert-scale questionnaires and semi-structured interviews were conducted both with the pre-service teachers and the instructors. The findings revealed that both pre-service teachers’ and instructors’ beliefs towards the changing status of English and its varieties were positive in many ways. Secondly, in participants’ point of view, the current ELT curriculum of FLE Department is not sufficient to provide information about the changing status of English and its varieties, a finding which supports the statement of the problem. Finally, the responses given by the participants to the needs analysis part of the questionnaire and the interviews showed similarity in terms of goals of the course, content and sequencing, format and presentation, and monitoring and assessment. Based on these findings, an elective ‘World Englishes’ course has been proposed with a 14-week syllabus, hoping that it will contribute to the improvement of the pre-service teachers’ awareness and professional knowledge about the changing status of English, i.e. World Englishes. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Dünya İngilizceleri’ olarak da bilinen, İngilizcenin çeşitlerinin ortaya çıkması, İngilizcenin küresel yayılmasının etkilerinden biridir. İngiliz veya Amerikan İngilizcesinin egemen olduğu dil öğretmenliği eğitim programlarında, İngilizce öğretmen adaylarının, İngilizce'nin değişen statüsünün farkına varmalarına ve İngilizce'nin uluslararası bir dil olarak yayılmasının sosyo-dilbilimsel gerçekleriyle tutarlı bir anlayış ve fikir geliştirmelerine ihtiyaç duyulmaktadır. Müfredatta yer alan diğer dersler bu konuda bir miktar farkındalık sağlamasına rağmen, yine de ‘Dünya İngilizceleri’ hakkında ayrı bir dersin lisans programına dahil edilmesine gerek olduğu söylenebilir. Bu örnek durum çalışmasının üç amacı vardır. Birinci amaç, Yabancı Dil Eğitimi Bölümünün öğrenci ve öğretim görevlilerinin İngilizcenin değişen statüsüne ve çeşitlerine yönelik inançlarını araştırmaktır. Çalışmanın ikinci amacı, mevcut İngiliz Dili Eğitimi müfredatının, öğretmen adaylarının Dünya İngilizceleri açısından isteklerini, ihtiyaçlarını ve eksikliklerini karşılayıp karşılamadığını bulmaktır. Üçüncü olarak, çalışma Yabancı Dil Eğitimi Bölümünün öğrencileri ve öğretmenlerinden elde edilen algısal verilere dayalı olarak yeni bir ders müfredatının ana hatlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Yabancı Dil Eğitimi Bölümü’nde yapılmıştır. Sözü edilen amaçlar ışığında, İngilizce Öğretmenliği lisans programında eğitim görmekte olan 80 öğretmen adayı öğrenciden ve halen programda ders veren 7 öğretim üyesinden veri toplanmıştır. Çalışmada gerekli veriyi elde etmek için hem niceliksel hem de niteliksel yöntemler kullanılmıştır. Bu amaçla, hem öğretmen adayı öğrencilerden, hem de öğretim üyelerinden Likert tipi anketler ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla veri toplanmıştır. Bulgular, öğretmen adayı öğrencilerin ve öğretim üyelerinin İngilizce'nin değişen statüsüne ve çeşitlerine yönelik inançlarının pek çok açıdan olumlu olduğunu ortaya koymuştur. Bulgular aynı zamanda, katılımcıların (hem öğretmen adayı öğrencilerin hem de öğretim üyelerinin), Yabancı Dil Eğitimi Bölümünde yürütülmekte olan mevcut İngiliz Dili Eğitimi müfredatının İngilizcenin değişen statüsü ve çeşitleri hakkında bilgi sunmak için yeterli olmadığı görüşüne sahip olduklarını göstermiştir. Bu sonucun, çalışmanın problem durumunu destekleyen bir bulgu olduğu söylenebilir. Son olarak, anketin ve görüşmelerin ihtiyaç analizi bölümüne verilen cevaplar, dersin amaçları, içeriği ve sıralaması, formatı ve sunumu ile izleme ve değerlendirme konularında öğretmen adayı öğrencilerin ve öğretim üyelerinin benzer düşündüklerini göstermiştir. Bu bulgulara dayanarak, öğretmen adayı öğrencilerin İngilizcenin değişen durumu hakkındaki farkındalıklarını ve mesleki bilgilerini geliştirmek üzere, ‘Dünya İngilizceleri’ başlıklı 14 haftalık seçmeli yeni bir ders müfredatı önerilmiştir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject English Language--Study and Teaching en_US
dc.subject English language--Variation--English-speaking countries en_US
dc.subject English language teaching (ELT) en_US
dc.subject World Englishes (WE) en_US
dc.subject English as a lingua franca (ELF) en_US
dc.subject beliefs en_US
dc.subject syllabus design en_US
dc.title ELT Students’ and Instructors’ Perceptions of the Need for a ‘World Englishes’ Course: A Case Study en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record