The Impact of Musculoskeletal Discomfort on Traditional Education System and Tablet-Assisted Education System: A Comparative Study

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Korhan, Orhan
dc.contributor.author Uyal, Banu Numan
dc.date.accessioned 2020-10-12T12:32:40Z
dc.date.available 2020-10-12T12:32:40Z
dc.date.issued 2018
dc.date.submitted 2018
dc.identifier.citation Uyal, Banu Numan. (2018). The Impact of Musculoskeletal Discomfort on Traditional Education System and Tablet-Assisted Education System: A Comparative Study. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Industrial Engineering, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4628
dc.description Doctor of Philosophy in Industrial Engineering. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering, 2018. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Orhan Korhan. en_US
dc.description.abstract With the advances in the technology, computers are more involved in education, with various forms. Especially tablet computers are actively used for educational purposes. Given the fact that musculoskeletal development of children and adolescents is still continuing, potential musculoskeletal problems resulting from usage of such technologies must not be disregarded. The aim of this research is to investigate posture and musculoskeletal system of students during traditional and tablet assisted education activities. Descriptive analysis of the literature was conducted to discuss the impact of traditional education on students. To determine the impact of tablet assisted education system, a survey was conducted on to 406 students, and Logistic Regression Analysis was carried out to identify the correlation between musculoskeletal discomfort and tablet computer use. The validation of the risk factors determined in the model was tested by applying Analysis of Variance to the Surface Electromyogram records for the control and experimental groups. The results of the statistical analysis revealed that the physical discomforts due to tablet computer use are intensively experienced in neck, upper back, lower back, and shoulder regions, which are very similar to those experienced in traditional education. Reading and writing activities have an impact on the shoulders, upper back, and left upper arm. The developed risk assessment model shows that both educational and extra-curricular activities create significant risk factors for physical discomfort. Keywords: physical discomfort, risk assessment model, tablet-assisted education, traditional education, children/adolescent. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bilgi ve İletişim Teknolojileri cihazları günümüzde yaygın olarak kullanılmaktadır. Özellikle, çocuklar ve/veya ergenler çok erken yaşlarda bu cihazları kullanmaya başlamakta ve bu tür cihazların kullanımı, çocukların kas iskelet sistemlerinde olası uzun vadeli etkiler yaratması açısından kritik bir durum arzetmektedir. Çocuklarda özellikle eğitim amaçlı tablet bilgisayar kullanımınının neden olduğu kas-iskelet sistemi rahatsızlığı ile ilgili yeterli çalışma bulunmamaktadır. Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin geleneksel eğitim ve tablet destekli eğitim faaliyetlerindeki duruş ve kas iskelet sistemini araştırmaktır. Geleneksel eğitimin öğrenciler üzerindeki etkisi, bu alandaki literatürün kapsamlı bir analizi ile tartışılmıştır. Tablet destekli eğitim sisteminin etkisini belirlemek için, 406 öğrenciye anket dağıtılmış ve kas iskelet sistemi rahatsızlığı ile tablet bilgisayar kullanımı arasındaki korelasyonu analiz etmek için Lojistik Regresyon Analizi yapılmıştır. Modelde belirlenen risk faktörlerinin geçerliliği, kontrol ve deney grupları için Yüzey Elektromiyogram kayıtlarına Varyans Analizi uygulanarak test edilmiştir. İstatistiksel analiz sonuçları, boyun, üst sırt, alt sırt, bel ve omuz bölgelerinde tablet bilgisayar kullanımına bağlı fiziksel rahatsızlıkların yoğun olarak yaşandığını ve bunların geleneksel eğitimde karşılaşılanlarla çok benzer olduğu tespit edilmiştir. Okuma ve yazma etkinliklerinin ise, omuzlar, üst sırt ve sol üst kol üzerine etki yarattığı görülmüştür. Yapılan risk değerlendirme modeli sonucunda hem eğitim hem de müfredat dışı aktivitelerin fiziksel rahatsızlık için önemli risk faktörleri oluşturduğu görülmektedir. Anahtar Kelimeler: fiziksel rahatsızlık, risk değerlendirme modeli, tablet destekli eğitim, geleneksel eğitim, çocuklar / ergenler. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Industrial Engineering en_US
dc.subject Human and Ergonomics en_US
dc.subject Machine Systems--Ergonomics en_US
dc.subject Tablet Computer en_US
dc.subject Musculoskeletal en_US
dc.subject Physical discomfort en_US
dc.subject risk assessment model en_US
dc.subject tablet-assisted education en_US
dc.subject traditional education en_US
dc.subject children/adolescent en_US
dc.title The Impact of Musculoskeletal Discomfort on Traditional Education System and Tablet-Assisted Education System: A Comparative Study en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record