Hemşirelik Esasları Eğitiminde Stres Yaratan Durumların ve Öğrencilerin Stres Düzeylerinin Belirlenmesi

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Görgülü, Refia Selma
dc.contributor.author Uysal, Demet
dc.date.accessioned 2020-10-13T05:01:42Z
dc.date.available 2020-10-13T05:01:42Z
dc.date.issued 2018
dc.date.submitted 2018
dc.identifier.citation Uysal, Demet Uysal. (2018). Hemşirelik Esasları Eğitiminde Stres Yaratan Durumların ve Öğrencilerin Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Hemşirelik Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4635
dc.description Hemşirelik Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, 2018. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Refia Selma Görgülü. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışma, Hemşirelik Esasları eğitiminde stres yaratan durumların ve öğrencilerin stres düzeylerinin belirlenmesi amacı ile tanımlayıcı ve ilişki arayıcı araştırma tasarımına uygun olarak yapılmıştır. Araştırma evrenini 2016-2017 öğretim yılı bahar döneminde Doğu Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Lisans Programı Hemşirelik Esasları dersine kayıt yaptıran 118 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma evren üzerinden yürütülmüş araştırmaya katılmayı kabul eden, araştırmaya dahil edilme kriterlerine uyan ve ulaşılabilen 90 öğrenci ile tamamlanmıştır. Araştırmada veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Stres Faktörleri Anketi”, “Klinik Stres Anketi” ve “Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde tanımlayıcı istatistikler ile “Mann Whitney U” ve “Kruskal-Wallis H” ve “Sperman’s rho Korelasyon Katsayısı Tekniği” testleri kullanılmıştır. İstatistiksel önemlilik düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Öğrencilerin Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği puan ortalaması 69.46±17.29 Klinik Stres Anketi puan ortalaması ise 33.87±11.20 olarak bulunmuştur. Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği ve Klinik Stres Anketi genel puan ortalamaları arasında düşük düzeyde, anlamlı ve negatif doğrusal bir ilişki saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin yaş, lise türü, hemşirelik bölümüne giriş, akademik ortalama durumları ile Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği ve Klinik Stres Anketi puanları arasında anlamlı fark saptanmazken (p>0.05), cinsiyet ve meslek seçim nedenleri ile ölçek puanları arasındaki farkın anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Öğrencilerin Hemşirelik Esasları dersinin teorik eğitimi sırasında orta düzeyde; klinik uygulama, beceri laboratuvarı, ödev ve sınavlar ile ilgili faktörlerden de aşırı derecede duygusal olarak etkilendiklerini ifade ettikleri belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğrenci-öğretim elemanı oranının uluslararası standartlara uygun olması, Beceri Laboratuvarlarında güncel eğitim yaklaşımlarından yararlanılması, okul-hastane işbirliğinin arttırılmasına yönelik etkinliklerin geliştirilmesi ve araştırmanın nitel çalışma tasarımında yapılması önerilmektedir. Anahtar kelimeler: Hemşirelik Eğitimi, Hemşirelik Esasları Dersi, Hemşirelik Öğrencileri, Eğitim Stresi en_US
dc.description.abstract This study is made in compliance with descriptive and explanatory research design to identify situations causing stress in Fundamentals of Nursing course and the stress levels of students. The research population is composed of 118 students who are registered in Fundamentals of Nursing course, Nursing Undergraduate Program at Eastern Mediterranean University School of Health Sciences in 2016- 2017 Spring. The research is conducted with 90 students, who have agreed to participate in the research carried out by the research population, complied with the criteria to be included in the research and have been contacted. The research data is collected by “Personal Information Form”, “Stress Factors Questionnaire”, “Clinical Stress Questionnaire” and “Nursing Education Stress Scale”. Descriptive statistics, “Mann-Whitney U” and “Kruskal-Wallis H” and “Sperman’s rho Correlation Coefficient” tests have been used for the statistical analysis of the data. The statistical significance level has been accepted as p<0.05. It is identified that the average Nursing Education Stress Scale point of students is 69.46±17.29 while the average Clinical Stress Questionnaire point is identified as 33.87±11.20. It is determined that there is a significant and negative linear relationship between the general average scores of Nursing Education Stress Scale and Clinical Stress Questionnaire on a low level (p<0.05). While it is determined that there is no significant difference between the age, type of high school, entry to nursing department, academic point average of students, and Nursing Education Stress Scale and Clinical Stress Questionnaire, it is determined that there is a significant difference between gender and reasons behind choice of profession, and scale points (p<0.05). It is determined that students are extremely affected emotionally by factors in respect to clinical practice, skills laboratory, homework and exams on a medium level during the theoretical education of Fundamentals of Nursing. In accordance with the research results, it is proposed to have the studentlecturer ratio in compliance with international standards, benefit from current educational approaches in Skills Laboratories, develop events to increase universityhospital cooperation and conduct the research with qualitative study design. Keywords: Education Stress, Fundamentals of Nursing Course, Nursing Education, Nursing Students en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Hemşirelik en_US
dc.subject Hemşirelik Eğitimi--Hemşirelik Öğrencileri--Stres Düzeyleri en_US
dc.subject Hemşirelik Eğitimi en_US
dc.subject Hemşirelik Esasları Dersi en_US
dc.subject Hemşirelik Öğrencileri en_US
dc.subject Eğitim Stresi en_US
dc.subject Education Stress en_US
dc.subject Fundamentals of Nursing Course en_US
dc.subject Nursing Education en_US
dc.subject Nursing Students en_US
dc.title Hemşirelik Esasları Eğitiminde Stres Yaratan Durumların ve Öğrencilerin Stres Düzeylerinin Belirlenmesi en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record