The increasingly complex nature of the financial environment has prompted the need for individuals to be better equipped when making financial decisions. This study mainly investigated the financial literacy (FL) of university students and the role of university education as a tool in improving financial literacy. Alongside financial education, the study took into account different demographic factors prone to influence the level of FL among students. The data set for this study comprises a total sample of 401 students enrolled at Eastern Mediterranean University in their second, third or final year at the time the questionnaire survey. The data was analyzed using different statistical techniques consisting of descriptive statistics, test of means (ANOVA and independents samples t-test), Spearman rank order correlation, Chi-square test of independence and a multiple logistic regression. Similar to previous works, the results suggest that father‟s level of education, students‟ CGPA, gender, faculty of education, financial behavior and having previously taken a finance related course, are important factors in determining the students‟ performance in FL test. The case study provides no evidence in support of students‟ wealth as an influential factor in determining FL. The results provide institutional authorities with more guidance on how to improve the FL of university students by modifying the school curriculums.
ÖZ: Anlaşılması gittikçe daha zor hale gelen finans dünyası, bireylerin finansal kararlar verme aşamasında iyi bir donanıma sahip olmaları ihtiyacını doğurmaktadır. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık seviyelerini ve üniversite eğitiminin finansal okuryazarlığa etkisini araştırmaktadır. Çalışmada eğitimin yanı sıra, öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeyini etkileyebileceği düşünülen demografik farklılıklar da incelenmiştir. Çalışmada kullanılan veri seti; Doğu Akdeniz Üniversitesinde eğitim gören 401 ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencisinin anket katılımlarıyla oluşturulmuştur. Oluşturulan veri; betimleyici istatistikler, ortalama testleri (ANOVA ve bağımsız örneklem t-testi), Spearman sıralama korelasyonu, Ki-kare bağımsız ve çoklu lojistik regresyon gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, daha önce yapılan çalışmalara benzer olarak; babanın eğitim düzeyi, genel not ortalaması, cinsiyet, fakülte, finansal davranış ve daha önce finans alanında bir ders almış olmak değişkenlerinin, öğrencilerin finansal okuryazarlık performanslarının belirlenmesinde önemli rol oynadığını göstermektedir. Yapılan bu çalışmada, gelir düzeyinin finansal okuryazarlık düzeyi üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Sonuçlar, kurumsal yetkililerin rehberliği ile birlikte üniversite eğitim programında yapılacak düzenlemelerle, öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeyinin geliştirilebileceğine işaret etmektedir.