Financial Literacy among University Students

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Lisaniler, Fatma Güven(Co-Supervisor)
dc.contributor.advisor Gökmenoğlu, Korhan K. (Supervisor)
dc.contributor.author Touleu, Emmanuela Gaelle Kenfack
dc.date.accessioned 2020-10-13T12:28:27Z
dc.date.available 2020-10-13T12:28:27Z
dc.date.issued 2018
dc.date.submitted 2018
dc.identifier.citation Touleu, Emmanuela Gaelle Kenfack. (2018). Financial Literacy among University Students. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Banking and Finance, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4645
dc.description Master of Science in Banking and Finance. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Banking and Finance, 2018. Co-Supervisor: Prof. Dr. Fatma Güven Lisaniler and Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Korhan K. Gökmenoğlu. en_US
dc.description.abstract The increasingly complex nature of the financial environment has prompted the need for individuals to be better equipped when making financial decisions. This study mainly investigated the financial literacy (FL) of university students and the role of university education as a tool in improving financial literacy. Alongside financial education, the study took into account different demographic factors prone to influence the level of FL among students. The data set for this study comprises a total sample of 401 students enrolled at Eastern Mediterranean University in their second, third or final year at the time the questionnaire survey. The data was analyzed using different statistical techniques consisting of descriptive statistics, test of means (ANOVA and independents samples t-test), Spearman rank order correlation, Chi-square test of independence and a multiple logistic regression. Similar to previous works, the results suggest that father‟s level of education, students‟ CGPA, gender, faculty of education, financial behavior and having previously taken a finance related course, are important factors in determining the students‟ performance in FL test. The case study provides no evidence in support of students‟ wealth as an influential factor in determining FL. The results provide institutional authorities with more guidance on how to improve the FL of university students by modifying the school curriculums. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Anlaşılması gittikçe daha zor hale gelen finans dünyası, bireylerin finansal kararlar verme aşamasında iyi bir donanıma sahip olmaları ihtiyacını doğurmaktadır. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık seviyelerini ve üniversite eğitiminin finansal okuryazarlığa etkisini araştırmaktadır. Çalışmada eğitimin yanı sıra, öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeyini etkileyebileceği düşünülen demografik farklılıklar da incelenmiştir. Çalışmada kullanılan veri seti; Doğu Akdeniz Üniversitesinde eğitim gören 401 ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencisinin anket katılımlarıyla oluşturulmuştur. Oluşturulan veri; betimleyici istatistikler, ortalama testleri (ANOVA ve bağımsız örneklem t-testi), Spearman sıralama korelasyonu, Ki-kare bağımsız ve çoklu lojistik regresyon gibi çeşitli istatistiksel teknikler kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, daha önce yapılan çalışmalara benzer olarak; babanın eğitim düzeyi, genel not ortalaması, cinsiyet, fakülte, finansal davranış ve daha önce finans alanında bir ders almış olmak değişkenlerinin, öğrencilerin finansal okuryazarlık performanslarının belirlenmesinde önemli rol oynadığını göstermektedir. Yapılan bu çalışmada, gelir düzeyinin finansal okuryazarlık düzeyi üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Sonuçlar, kurumsal yetkililerin rehberliği ile birlikte üniversite eğitim programında yapılacak düzenlemelerle, öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeyinin geliştirilebileceğine işaret etmektedir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Banking and Finance en_US
dc.subject Financial literacy en_US
dc.subject Finance, Personal--Study and teaching en_US
dc.subject Financial literacy--Consumer education en_US
dc.subject Financial literacy en_US
dc.subject financial education en_US
dc.subject ANOVA en_US
dc.subject logistic regression en_US
dc.title Financial Literacy among University Students en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Banking and Finance en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record