Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Öğrenme Ortamlarının Uluslararası Standartlar Açısından İncelenmesi

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kargi, Eda
dc.contributor.author Dağbaşı, Suna
dc.date.accessioned 2020-10-15T08:40:20Z
dc.date.available 2020-10-15T08:40:20Z
dc.date.issued 2018
dc.date.submitted 2018
dc.identifier.citation Dağbaşı, Suna. (2018). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Öğrenme Ortamlarının Uluslararası Standartlar Açısından İncelenmesi. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4659
dc.description Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Okul Öncesi Eğitim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2018. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Eda Kargi. en_US
dc.description.abstract This research aims to measure the appropriateness of the learning environments of preschools in the Turkish Republic of Northern Cyprus to international standards. The sample of the study was formed with a total of 19 preschool education institutions selected from the districts of Famagusta and İskele. The Pre-school Education Environment Assessment Scale (ECERS), which was prepared to measure the functional and structural quality of preschool education, was used as a data collection tool in the survey. This scale was developed by Harms and Clifford (1980). ECERS is a measurement tool that examines the pre-school environment, the activities and communication that are applied to the environment for the duration of the training. Due to the fact that ECERS has been adopted to Turkish before, adapted version is used in this study. To identify the internal consistency of the scale, the Cronbach Alpha coefficient has been calculated and it is found as 0.92. The data obtained in the study were analyzed using the Classification Tree, Mann Whitney U Test, Kruskall-Wallis Test and Friedman Test. As a result of the research reveal that preschools in the TRNC are inadequate in terms of the quality levels of the total quality scores of educational environments. This suggests that preschools compliance with international standards is also insufficient. It also came to the conclusion that the total quality score of the preschools on the ECERS scale was related to the teacher's professional experience and class size. Another finding of the research is that there is no significant relationship between the school fees and the educational time and the quality of the institutions. As a result of the analyzes in which the subscale scores were compared without independent variables, some subscales differed significantly from each other and some subscales did not show any significant difference. This shows that there appears to be a need to improve quality in early childhood education centers. In addition, considering the local and global indicators, the quality standards for pre-school education institutions compatible with the cultures of the Turkish Republic of Northern Cyprus should be determined and all official preschool education institutions should provide services within these standards. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu araştırma, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti‟ndeki okul öncesi eğitim kurumlarının öğrenme ortamlarının uluslararası standartlara uygunluğunu ölçmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubu Gazimağusa ve İskele ilçelerinden seçilen toplam 19 okul öncesi eğitim kurumu ile oluşturulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak okul öncesi eğitimin işlevsel ve yapısal kalitesini ölçmek için hazırlanan Okul Öncesi Eğitim Ortamı Değerlendirme Ölçeği (ECERS) kullanılmıştır. Bu ölçek Harms ve Clifford (1980) tarafından geliştirilmiştir. ECERS, okul öncesi eğitim ortamı, eğitim süresi için ortamda uygulanan faaliyetleri ve iletişimi inceleyen bir ölçme aracıdır. ECERS daha önce Türkçe‟ye uyarlandığı için, araştırmada ölçeğin uyarlanmış versiyonu kullanılmıştır. Araştırmada ölçeğin iç tutarlılığını belirlemek için Cronbach Alpha katsayısı hesaplanmış ve güvenirlik katsayısı 0. 92 bulunmuştur. Araştırmada elde edilen veriler Sınıflandırma Ağacı, Mann Whitney U Testi, Kruskall-Wallis Testi ve Friedman Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, KKTC‟deki okul öncesi eğitim kurumlarının eğitim ortamlarının toplam kalite puanlarının kalite düzeyleri açısından yetersiz düzeyde yer aldığını ortaya çıkarmıştır. Bu durum, okul öncesi eğitim kurumlarının uluslararsı standartlara uygunluğunun da yetersiz olduğunu göstermektedir. Ayrıca, kurumların ECERS ölçeğinden aldıkları toplam kalite puanının, öğretmenin mesleki deneyimi ve sınıf büyüklüğü ile ilişkili olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkenlerinden okul ücreti ve eğitim zamanı ile kurumların kalitesi arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucu da araştırmanın bir diğer bulgusudur. Alt ölçek puanlarının bağımsız değişkenler gözetilmeden ikili karşılaştırmalarının yapıldığı analizler sonucunda da, bazı alt ölçeklerin birbirlerinden anlamlı şekilde farklı olduğunu, bazı alt ölçeklerin ise anlamlı farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlar okul öncesi eğitim kurumlarında kalitenin arttırılması ve iyileştirilmesi yönünde müdahale programları uygulanması gerektiğini göstermektedir. Ayrıca yerel ve küresel göstergeler göz önünde bulundurularak Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti kültürüne uyumlu okul öncesi eğitim kurumları için kalite standartları belirlenmeli ve gerek resmi gerekse özel tüm okul öncesi eğitim kurumları bu standartlar çerçevesinde hizmet sunmalıdırlar. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject İlköğretim en_US
dc.subject Okul Öncesi Öğretmenliği en_US
dc.subject Okul Öncesi Eğitim Kurumları--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-). en_US
dc.subject Okul öncesi eğitim en_US
dc.subject eğitim ortamı en_US
dc.subject uluslararası standartlar en_US
dc.subject eğitimde kalite en_US
dc.subject Early childhood education en_US
dc.subject learning environments en_US
dc.subject international standards en_US
dc.subject quality in education en_US
dc.title Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Öğrenme Ortamlarının Uluslararası Standartlar Açısından İncelenmesi en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record