This study examines the practicality and applications of a customer-based brand equity model in the Eastern Mediterranean University restaurants and cafeterias. This research is based on design, methodology, and approach most common conceptual framework of brand equity.
The study pursues a significant relationship between five dimensions of brand equity to find whether these dimensions are related to each other. Based on this idea, the aim of current thesis is to investigate the effects of brand equity components (brand awareness, brand image, brand quality, brand value and brand loyalty) on overall brand equity.
This study is used to measure restaurants and cafeterias usage of the more than 200 university students and their senses. The purpose of this study is suggested as: high quality of brand equity to the managers for being update and finding their costumers’ needs. This study also provides insights about the understanding of Eastern Mediterranean University restaurants and cafeterias market consumers’ perceptions of overall brand equity and its dimensions.
ÖZ: Bu çalışma Doğu Akdeniz Üniversitesi restoran ve kafeteryalarının tüketici-temelli marka değerinin uygulanabilirliğini incelemektedir. Söz konusu inceleme en yaygın marka değeri kavramsal çerçevesinin tasarımı, metodolojisi ve tutumuna dayanmaktadır.
Çalışmanın amacı marka değerinin beş boyutu arasındaki belirgin ilişkiye bakarak bu boyutların birbirleriyle bağlantılı olup olmadığını ortaya koymaktır. Bu fikirden yola çıkarak, mevcut tezde marka değeri bileşenlerinin (marka bilinci, marka imajı, marka kalitesi, marka değeri ve marka bağlılığı) genel marka değeri üzerindeki etkisi incelenmektedir. Ayrıca, yöneticilerin tüketici ihtiyaçlarını güncel bir şekilde takip ederek yüksek kalite marka sermayesine sahip olmalarını sağlamak amaçlanmaktadır.
Bahsi geçen çalışma 200’den fazla üniversite öğrencisinin okul içerisindeki restoran ve kafeteryalara karşı tutumunu değerlendirmek amacıyla kullanılmıştır. Aynı zamanda Doğu Akdeniz Üniversitesi işletmelerinin genel marka değeri ve boyutları hakkındaki tüketici algısı konusunda görüş sağlamak amaçlanmaktadır.