An Investigation into Learner Autonomy in the Department of English at the University of Sulaimani

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Erozan, Fatoş
dc.contributor.author Ibrahim, Airin Shwan
dc.date.accessioned 2020-10-23T07:21:22Z
dc.date.available 2020-10-23T07:21:22Z
dc.date.issued 2018
dc.date.submitted 2018
dc.identifier.citation Ibrahim, Airin Shwan. (2018). An Investigation into Learner Autonomy in the Department of English at the University of Sulaimani. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4677
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2018. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatoş Erozan. en_US
dc.description.abstract The aim of this study is to investigate the beliefs and practices of the instructors and the students regarding learner autonomy in the Department of English at the University of Sulaimani (UoS) in Kurdistan Regional Government (KRG). For this purpose, the instructors’ and students’ beliefs as well as their practices of learner autonomy in general, and specifically in the Department of English at the UoS were identified. This case study follows a descriptive approach, and it is a mixed-method study in which quantitative and qualitative data were collected through student and instructor questionnaires and instructor interviews. The participants of the study are 150 undergraduate students and 18 instructors in the Department of English at the Uos in KRG. The findings of the study show that both groups of participants have positive perceptions about learner autonomy. Also, they both recommend the involvement of students in decisions about their learning, and they think that generally students have the necessary abilities to develop learner autonomy and become autonomous learners. Yet, they state that involving students in all the decisions regarding their learning such as the place and time of the lesson, the materials used, the pace of the class, the objectives of a course, and the teaching methods used in the Department of English is not very feasible. In addition, both the instructors and the students think that the students in the Department of English specifically do not have the necessary abilities to develop learner autonomy. Moreover, the majority of the instructors state that they always attempt to promote learner autonomy in their classes. They point out different ways of doing so such as encouraging their students to depend on themselves, giving them tasks to be done either in pairs, group or individually, involving their students in classroom discussions, and giving them opportunities to present seminars. To conclude, the results of this study show that learner autonomy is not promoted much in the Department of English at the University of Sulaimani, as both the instructors and the students think that it is not completely feasible (i.e. realistically achievable) in the Department at the moment, although both the instructors and students claim to be ready for it (i.e they have the desire for it) and they express positive ideas about it. Finally, the results of the study have some pedagogical implications for fostering learner autonomy in the Department of English at the University of Sulaimani, and some recommendations for future studies. Keywords: Learner Autonomy, Autonomous Learners, Students’ Beliefs, Teachers’ Beliefs, Desirability, Feasibility. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışmada, Irak Kürdistan Bölgesi’nde bulunan Süleymani Üniversitesi’nin İngilizce Bölümü’nde olan öğrenci ve öğretim görevlilerinin öğrenci özerkliği konusunda algılarının ve bunların uygulanmasının araştırılması amaçlanmıştır. Bu nedenle, Süleymaniye Üniversitesi İngilizce Bölümü’nde olan öğrenci ve öğretim görevlilerinin öğrenci özerkliği konusunda görüşleri ve uygulamaları belirlenmiştir. Bu çalışma, tanımlayıcı yaklaşımı izleyen bir durum çalışmasıdır. Bu çalışmada, hem nitel hem nicel olmak üzere karma yöntem yaklaşımı kullanılmış olup veriler öğrenci anketi, öğretmen anketi ve öğretmenlerle görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Bu çalışmaya Süleymaniye Üniversitesi İngilizce Bölümünden 150 lisans öğrencisi ve 18 öğretim katılmıştır, Çalışmanın sonuçları, Süleymaniye Üniversitesi İngilizce Bölümü’ndeki öğrenci ve öğretim görevlilerinin dil eğitimi ve öğretiminde öğrenci özerkliğine ilişkin olarak olumlu tutumlarının olduğunu göstermiştir. Ayrıca her iki grup da öğrencilerin kendi öğrenmesine ilişkin kararlarda kendilerinin de söz sahibi olması gerektiğini savunmuş ve öğrencilerin öğrenmeleri konusunda özerk olabilmek için gerekli yeterliliklere sahip olduklarını dile getirmiştir. Bununla beraber İngilizce Bölümünde kendi öğrenmelerine yönelik tüm kararlarda, örneğin dersin saati ve yeri, derste kullanılacak materyaller, dersin lokasyonu, dersin amacı ve öğretimde kullanılacak olan yöntemler, öğrencilerin dahil edilmesini az uygulanabilir veya uygulanamaz bir durum olarak nitelendirmiştir. Buna ek olarak, İngilizce Bölümü’ndeki öğretmen ve öğrenciler, bu bölümdeki öğrencilerin özerk olabilmek için gerekli yetkinliklere sahip olmadıklarını düşünmüşlerdir. Ayrıca, öğretmenlerin çoğu, derslerinde öğrenci özerkliğini sağlamaya her zaman gayret ettiklerini vurgulamıştır. Bunu sağlamak için, öğrencilerin kendine güvenmesi için onları cesaretlendirme, çift olarak ya da grup halinde veya bireysel olarak çalışmaları için öğrencilere ödev verme, öğrencilerin sınıfiçi münazaralara katılmasını sağlama ve seminerlere katılmaları için onlara fırsat tanıma gibi çeşitli yollara başvurduklarını dile getirmişlerdir. Özetle, çalışmanın sonuçları, hem öğretim görevlileri hem de öğrenciler öğrenci özerkliği için bölümdeki öğrencilerin hazır olduklarını ve bununla ilgili olarak olumlu düşüncelere sahip olduklarını dile getirseler de, bunun bölüm içerisinde tam olarak uygulanabilir (gerçekçi bir şekilde yapılabilir) olmadığı için öğrenci özerkliğinin Süleymani Üniversitesi, İngilizce Bölümünde henüz desteklenmediğini göstermiştir. Son olarak, Süleymani Üniversitesi, İngilizce Bölümünde öğrenci özerkliğinin geliştirilmesine yönelik olarak bazı eğitimsel çıkarımlar ve daha sonraki çalışmalar için bazı öneriler çalışmada yer almıştır. Anahtar Sözcükler: Öğrenci Özerkliği, Özerk Öğrenciler, Öğrenci Algıları, Öğretmen Algıları, Istenilirlik, Uygulanabilirlik. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Learner Autonomy en_US
dc.subject Autonomous Learners en_US
dc.subject Students’ Beliefs en_US
dc.subject Teachers’ Beliefs en_US
dc.subject Desirability en_US
dc.subject Feasibility en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.title An Investigation into Learner Autonomy in the Department of English at the University of Sulaimani en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record