Foreign Language Teaching Anxiety of Pre-Service English Language Teachers in Kurdistan Region of Iraq

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kunt, Naciye
dc.contributor.author Hamza, Hamza Mohammed
dc.date.accessioned 2020-10-23T07:29:05Z
dc.date.available 2020-10-23T07:29:05Z
dc.date.issued 2016
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.citation Hamza, Hamza Mohammed. (2016). Foreign Language Teaching Anxiety of Pre-Service English Language Teachers in Kurdistan Region of Iraq. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4679
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2016. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Naciye Kunt. en_US
dc.description.abstract Pre-service teachers‟ feelings of stress and anxiety while teaching English as a foreign language have been a source of debate and research in second (foreign) language studies. Even though the levels of foreign language pre-service teachers‟ anxiety have been explored, only some studies have tried to have a multifaceted view of anxiety in foreign language pre-service teachers. The purpose of this study is consequently to examine the level of anxiety amongst pre-service teachers majoring in an English department. In addition, this study attempts to recognize anxiety-distressing reasons for both third and fourth-year pre-service teachers. An overall of 80 third and fourth year students (30 students in third-year and 50 students in fourth-year) from Raparin University in Kurdistan region of Iraq participated in this study. This study employed Teacher Foreign Language Anxiety Scale (TFLAS) questionnaire which is designed by Horwitz (1996), and seven interview questions prepared by the researcher to find out about the most or least anxiety-distressing items. The outcomes revealed that both third and fourth-year students experienced parallel levels of anxiety. On the other hand, this study also investigated the connection between anxiety and gender. The results revealed that there was significant difference between females and males in terms of their anxiety level. Besides, as reported by the content analysis of the interviews conducted, eight different individual aspects for instance teaching in front of the students for the first time, teaching in a new environment, inadequate content knowledge, students‟ low proficiency level in classroom, teacher‟s insufficient preparation for the class, students‟ different level of proficiency in the classroom, inadequate classroom management, the pre-service teacher‟s shyness in the classroom were mentioned by students interviewed when they were engaged in teaching English. Finally, to reduce foreign language anxiety teaching, some pedagogical implications are recommended for English language teachers and English pre-service teachers so as to diminish English pre-service teachers‟ level of anxiety during teaching English. Moreover, this study recommended some suggestions for further study in this area. Keywords: Foreign language anxiety, Gender, English as a foreign language, Iraqi Kurdish pre-service teachers. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Hizmet öncesi öğretmenlerin, İngilizceyi yabancı bir dil olarak öğretirken yaşadıkları stres ve gerginlik duyguları tartışma ve araştırma konusu olmuştur. Bu öğretmenlerdeki kaygı seviyeleri incelenmiş olmasına ragmen, sadece bazı çalışmalar bu kaygı ve gergiliği yansıtmaya çalışmıştır. Bu çalışmanın amacı İngilizce Bölümündeki öğretmen adaylarının kaygı seviyelerini belirlemektir.Ayrıca, bu çalışma eğitimleninin üçüncü ve dördüncü yıllarında olan öğretmen adaylarının da kaygı ve stres sebeplerini belirlemeye çalışmaktadır. Bu çalışmaya, Irak‟ın Kürdistan bölgesindeki Raparin Üniversitesi‟nden, toplam 80 üçüncü ve dördüncü sınıf (30 üçüncü ve 50 dördüncü sınıf) öğrenci katılmıştır. Bu çalışma, Horwitz (1996) tarafından geliştirilmiş olan ÖğretmenlerdeYabancı Dil Kaygı Ölçeği anketini kullanmaktadır ve ayrıca araştırmacı tarafından hazırlanmış olan yedi adet soru ile de en çok ve en az kaygı ve gerginlik yaratan kaynaklar sorgulanmaktadır. Sonuçların ortaya çıkardığına göre, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerindeki kaygı seviyeleri paraleldir. Diğer taraftan, bu çalışma, kaygı ve cinsiyet arasındaki bağlantıyı da incelemektedir.Sonuçlar ortay açıkarmıştır ki, erkek ve kadın adayların kaygı seviyeleri arasında belirgin bir fark vardır. Öğrenciler tarafından ortaya konulmuş olan kaygı yaratan sekiz durum, öğrenciler önünde ilk defa öğretmek, yeni bir ortamda öğretmenlik yapmak, uygun olmayan bilgi içeriği, öğrencilerin düşük yeterlilik seviyeleri, öğretmenin derse yetersiz hazırlanmış olması, öğrenci seviyelerindeki farklılıklar, uygunsuz sınıf yönetimi, öğretmenin utangaçlığı olarak öğrenciler tarafından ortaya konulmuştur. Son olarak, yabancı dil eğitiminde Ingilizce konuşurken ortaya çıkan endişe ve gerginliği azaltmak için Ingilizce öğretmenlerine pedagojik eğitim önerilmektedir.Ayrıca, bu çalışma, bu alanda yapılacak daha ileriki çalışmalar için öneriler sunmaktadır. Anahtar kelimeler: Yabancı dil kaygısı, Cinsiyet, Yabancı bir dil olarak ingilizce, Iraklı Kürt hizmet öncesi öğretmenler. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject English Language-Study and Teaching en_US
dc.subject Language and languages-Study and teaching-Psychological aspects-Anxiety-Language and emotions en_US
dc.subject Foreign language anxiety en_US
dc.subject Gender en_US
dc.subject English as a foreign language en_US
dc.subject Iraqi Kurdish pre-service teachers en_US
dc.title Foreign Language Teaching Anxiety of Pre-Service English Language Teachers in Kurdistan Region of Iraq en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record