The aim of this study is to explore the relationship between internet addiction levels and critical thinking dispositions of high school students’. The sample of this study consists of total 491 high school students of which 212 girls and 274 boys attending to five differents high schools in Famagusta district. The data of this study has been collected by using Personal Information Form, Internet Addiction Scale and California Critical Thinking Disposition Inventory and analyesid with SPSS 20.0. The significance level has taken 0.05 and the margin of error is 95% fort his study.
As the results of this study, relationship between points of internet addiction with critical thinking dispositions of adolescent examined with Pearson Moments Multiplying Correlation analysis. According to this analysis results; there is a significant relation between IAS’ subscales and CCTDI’ subscales. One-way analysis of variance (ANOVA) have been implemented to according to adolescent IAS’ and CCTDI’ subscales different from socio-demographic (age, gender, nationality, mother’s education degree and father education degree) veriables. According to ANOVA results; there is a significant difference between socio-demographic veriables with IAS subscales (withdrawal, controlling difficulty, disorder in functionality, social isolation) and CCTDI subscales (truth-seeking, open-mindedness, analyticity, inquisiveness, self-confidence).
ÖZ: Bu çalışmanın amacı; ergenlik evresinde bulunan lise öğrencilerinin internet bağımlılığı durumları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkilerin ve iki ana değişkene ait alt boyut puanlarının yaş, cinsiyet, uyruk, anne-baba eğitim düzeyleri açısından incelenmesidir.
Bu araştırmanın örneklemini, K.K.T.C’nin Gazimağusa kazasında 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı beş farklı genel ortaöğretim ve mesleki teknik öğretim kurumlarında öğrenime devam eden 9.,10.,11. ve 12. sınıf lise öğrencileri oluşturmaktadır. İlişkisel tarama yönteminin kullanıldığı çalışmada, 212’si kız, 279’u erkek lise öğrencisi olmak üzere toplam 491 katılımcı yer almış; katılımcılardan veri toplamak amacıyla, Kişisel Bilgi Formu, İnternet Bağımlılığı Ölçeği ve California Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği kullanılmıştır. Uygulamadan elde edilen veriler SPSS 20.0 ile analiz edilmiş ve bulgular % 95 güven aralığında, % 5 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir.
Çalışmada ergenlerin internet bağımlılığı alt ölçekleri ile eleştirel düşünme eğilimleri alt ölçekleri arasındaki ilişkiyi betimlemek için yapılan Pearson Korelasyon Analizi sonuçlarında, ergenlerin internet bağımlılığı durumları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. yapılan Tek Yönlü Varyans Analizi sonuçlarına göre ise, ergenlerin internet bağımlılığı ve eleştirel düşünme eğilimleri alt ölçek puanlarının uyruk hariç diğer tüm sosyo-demografik değişkenler açısından anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.