The Perception of Online Ethics and its Impact on Consumers’ Satisfaction: Case of Clothing Industry in North Cyprus

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tümer, Mustafa
dc.contributor.author OkhovatMoghaddam, Nahal
dc.date.accessioned 2021-01-05T08:51:44Z
dc.date.available 2021-01-05T08:51:44Z
dc.date.issued 2017
dc.date.submitted 2017
dc.identifier.citation OkhovatMoghaddam, Nahal. (2017). The Perception of Online Ethics and its Impact on Consumers’ Satisfaction: Case of Clothing Industry in North Cyprus. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4790
dc.description Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2017. Supervisor: Prof. Dr. Mustafa Tümer. en_US
dc.description.abstract Social media is the most impressive trend of 21 century that facilitates the attraction of customers through modern life. There has been great strides toward online services that has led to attention to online ethics and moral issues as well. The growth of online services takes privacy and security of online retails in to consideration in a way that might affect customers’ satisfaction and the related industries as well.Other studies considered the influence of perception of ethics on trust, word of mouth, buying intention, while this study focuses on satisfaction of customers in online purchasing. Perception of ethics in this study includes four factors comprising security, privacy, non-deception and fulfilment. It has been said that global internet transaction remarked basic emphasis of ethics in e-commerce. Regarding the easiness of switching from one website to another, retailer should consider ethics as an essential matter. According to previous studies, financial, product, psychological, time/convenience, system security were considered as online perceived risks. Though, this study converts them to differnt four categories as explained above. Sample were collected among educated people in the erea of Turkish Republic of Northen Cyprus. Applying an administrated questionnaire, 250 respondents answered the survey distributed between them. The data analysis was conducted through Minitab 17.0. The Results showed a significant positive effect for the all four dimensions of ethics on consumers’ satisfaction. Hence, ethics playing a major role in affecting consumers’ satisfaction related to online purchasing. Nevertheless, by using the step wise multiple regression, we add the constituents of POE in that equation up to the point, we achieve to the insignificancy of one of the dimension. The outcomes confirm that security, fulfillment and non-deception have positive and significant relation with web satisfaction, while privacy lacks of a meaningful relation. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Sosyal medya kullanımı çağdaş yaşam unsurları aracılığıyla müşteri çekimini kolaylaştıran 21.yüzyılın en etkili yönelimlerinden biridir. Online hizmetlerin kullanımındaki artış online etiği ve ahlaki sorunlar gibi konulara da özen gösterilmesine sebep olmuştur. Online hizmetlerdeki artış müşteri memnuniyeti ve ilgili sanayiler göz önüne alındığında online perakendecilik açısından gizlilik ve güvenlik gerektirmektedir. Daha önce yapılan birçok çalışma, etik algısının müşteriler üzerindeki etkisini güven, ağızdan ağıza pazarlama ve satın alma niyeti yönünden ele alsa da bu çalışma online satın alma sürecinde müşteri memnuniyetine odaklanmaktadır. Bu çalışmadaki etik algısı güvenlik, gizlilik, güvenilirlik ve icra etme faktörlerini içermektedir. Küresel internet faaliyetlerinin e-ticaretteki temel etik algısının üzerinde durduğu söylenmektedir. Bir internet sitesinden diğerine geçmenin kolaylığı göz önüne alındığında, perakendecilerin etik konusuna büyük önem göstermeleri gerekmektedir. Daha önce yapılan çalışmalar, müşterilerin finansal, psikolojik ve zaman yönünden uygunluğunun yanında, ürün ve sistem güvenliğinin müşteriler tarafından online riskler olarak algılandığını göstermektedir. Fakat, bu çalışma yukarıda belirtilen mevcut değerlendirmeleri 4 yeni kategoride ele almaktadır. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti genelinde 250 eğitimli kişinin ankete katılması sonucuyla örneklemeler elde edilmiştir. Veriler Minitab 17.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, etik algısının dört boyutunun her birinin müşteri memnuniyeti üzerinde ciddi olumlu etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Bu nedenle etik algısının müşteri memnuniyeti üzerindeki etkisi online alışverişle de ilişkilendirilebilir. Ancak çoklu regresyon yöntemi kullanılarak POE medya yönetiminin bileşenlerini söz konusu denkleme eklediğimizde, boyutlardan birinin anlamsızlığına ulaşmış oluyoruz. Sonuçlar müşteri memnuniyeti açısından gizlilik faktörünün anlamlı bir ilişkiye sahip olmadığını ortaya koyarken, güvenlik, icra etme ve güvenilirlik faktörlerinin web memnuniyetiyle önemli derecede bağlantılı olduğunu göstermektedir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Marketing Management en_US
dc.subject Social Media Marketing--Cyprus, North en_US
dc.subject Social Media--Customer relations--E-Commerce en_US
dc.subject E-commerce en_US
dc.subject Consumers’ satisfaction en_US
dc.subject Online purchasing en_US
dc.subject Online ethics en_US
dc.subject Online perceived risks en_US
dc.subject Fashion en_US
dc.subject Marketing Fashion en_US
dc.title The Perception of Online Ethics and its Impact on Consumers’ Satisfaction: Case of Clothing Industry in North Cyprus en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record