This study aims to evaluate English language tests of seventh grade at basic schools in Erbil governorate-general directorate in terms of their content validity. More specifically, it tries to find out to what extent the content validity of the tests relate to English language content areas in terms of grammar, vocabulary and pronunciation, and four language skills such as listening, reading, writing and speaking. Hughes (1989) pointed out among the validity types the most relevant one is content validity since it is a means to check the attainment of objects of each content the syllabus of a certain domain.
For the research design, a qualitative method is used and the data was collected through 160 summative test samples for the purpose of this study from the schools. The findings of the study revealed that grammar covers the most part of the tests; whereas both vocabulary and pronunciation were less focused in a manner that they take the second and third places, respectively.
Concerning the language skills, it was found that the test developers focused mostly on writing, and reading stayed at the second stage. However, both speaking and listening skills were totally ignored in the tests.
Overall, it can be concluded that both grammar and vocabulary, as two basic language areas, were mostly reflected the content validity of the English language tests used in the schools of Erbil; whereas, pronunciation was rarely reflected the content validity. Moreover, although both reading and writing skills were adequately reflected the
content validity of the tests, other language skills like speaking and listening were fully ignored.
ÖZ:
Bu çalışmanın amacı, Erbil genel idaresi bünyesinde bulunan ilköğretim yedinci sınıf İngilizce dil testlerini kapsam geçerliliği yönünden değerlendirmektir. Daha açık bir ifadeyle; dilbilgisi, kelime bilgisi ile sesletim ve konuşma, dinleme, okuma ve yazma gibi dört temel dil becerisi açısından bu testlerin ne oranda İngilizce dili ile ilişkili olduğunu ortaya koymayı amaçlamaktadır. Hughes (1989), belirli bir alandaki her bir ders programı bileşeninin amaca ulaşmasında bir araç olduğundan kapsam geçerliliğinin, diğer geçerlilikler arasında en ilişkili olduğunu belirtmiştir.
Araştırma yöntemi olarak niteliksel yöntem kullanılmış olup, bu çalışmada kullanılmak üzere okullardan toplanmış olan veriler 160 dönem sonu sınavından elde edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular, dilbilgisinin testlerde en yaygın olarak kullanıldığını, kelime bilgisi kısmına ve sesletime en az oranda yer verildiğini, böylece anılan sıraya göre ikinci ve üçüncü sırada yer aldıklarını ortaya koymuştur.
Dil becerileri göz önünde bulundurulduğunda değerlendiricilerin, en çok ikinci aşamada bulunan yazma ve okuma becerileri üzerinde yoğunlaştığı görülmüştür. Bununla birlikte, konuşma ile dinleme becerileri testlerde yer almamıştır.
Genel olarak, iki temel dil alanı olarak en çok dilbilgisi ve kelime bilgisinin, Erbil okullarında kullanılan İngilizce dil testlerinin kapsam geçerliliğini yansıttığı görülürken, sesletimin kapsam geçerliliğini en az yansıttığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca okuma ve yazma becerilerinin testlerde kapsam geçerliliğini yeterince yansıttığı görülse de, diğer beceriler olan konuşma ve dinleme becerilerinin tamamen ihmal edildiği görülmüştür.