ÖZ:
Okul öncesi öğretmenleri 0-6 yaş aralığındaki çocukların eğitiminden
sorumludur. Bu bağlamda okul öncesi öğretmenlerinin kendi iş doyumları ve mesleki
benlik saygıları çocukları etkileyebilmektedir. Bu çalışmada, okul öncesi
öğretmenlerinin mesleki benlik saygıları ile iş doyumu düzeylerinin bazı değişkenler
açısından farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir.
Bu araştırmanın amacı 2017-2018 eğitim öğretim yılında okul öncesi eğitim
kurumlarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin mesleki benlik saygıları ile iş
doyumlarının farklı değişkenlerle ilişkisinin ve bu iki değişken arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Araştırma evrenini 2017-2018 Eğitim Öğretim yılında Kuzey Kıbrıs
Türk Cumhuriyeti’nde okul öncesi öğretmeni olarak görev yapmakta olan 297 okul
öncesi öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmanın sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerinin mesleki benlik
saygısı düzeyinin yaş ve kıdem değişkenlerine göre farklılaştığı tespit edilmiş, ancak
cinsiyet ve eğitim düzeyi değişkenlerinin benlik saygısı açısından farklılığa yol
açmadığı saptanmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinde yaş ve
kıdem değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık tespit edilmiş, ancak cinsiyet,
eğitim düzeyi değişkenleri ile iş doyumu düzeyleri açısından anlamlı bir fark
saptanmamıştır.
Bu çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, okul öncesi öğretmenlerinin
mesleki benlik saygınlığı ve iş doyumu düzeyleri arasında pozitif yönde orta düzeyde
anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Öğretmeni, Mesleki Benlik Saygısı, İş Doyumu
Pre-school teachers are responsible for the education of children between the
age of 0-6. In this context, it is inevitable that pre-school teachers own job
satisfaction and professional self-esteem that affect children. In this study, it has been
examined whether professional self-esteem job satisfaction levels of pre-school
teachers differ in terms of some variables.
The aim of this study is to investigate the relationship between professional
self-esteem and job satisfaction of pre-school teachers working in 2017-2018 preschool institutions during 2017-2018 academic year, in terms of different variables.
The research population consists of 297 pre-school teachers in the Turkish Republic
of Northern Cyprus.
According to the results of the research it was found that there was a
significant difference between pre-school teachers’ self-esteem level with age and
seniority variables, but no significant relationship was found between gender and
educational level variables. Significant difference was found between the job
satisfaction levels of the pre-school teachers depending to the age and seniority
variables. But no significant difference was found between gender, education level
job and satisfaction levels.
According to the results obtained from this study, the relationship between
the pre-school teachers’ self-esteem and job satisfaction levels was examined and a
positive and moderate significant relationship was found between the job satisfaction
levels and profossional self-esteem of the participants.
Keywords: Pre-school Teachers, Professional self-esteem, Job Satisfaction