Earthquake are a natural phenomenon caused by the shifting of tectonic plate in the crest layer of the earth. Based on its magnitude it can cause a catastrophic effect on structures which expose people to losses in lives and money.
The 2007 Turkish Earthquake Code and the Eurocode 8 are among many design codes that are concerned in the safety of buildings from future earthquakes. In this thesis, the 2007 Turkish Earthquake Code and Eurocode 8 are compared. Five different cases were chosen and designed, with each case study containing different type of irregularies. For the sake of evaluating the designed structure with regards to earthquake, the non-linear static pushover analysis method presented in TEC-2007 was chosen for 3 floor and 5 floor buildings. Finally the performance, the cost and damage percentage of each Eurocode 8 case with its 2007 Turkish Earthquake Code counterpart have been compared using three different analysis cases which represent different combination of spectrum, A0 and behavior factor. At the end each case was compared to find out the performance of each code in the event of an earthquake.
ÖZ:
Deprem yer kabuğu içindeki kırılmalar sebebi ile ani olarak ortaya çıkan titreşimlerin dalgalar halinde yayılarak yer yüzeyini sarsması olayıdır. Büyüklüğüne göre, yapılar üzerindeki yıkıcı etkisinden dolayı can ve mal kaybına sebep olabilmektedir.
2007 Türk Deprem Yönetmeliği ve Eurocode 8 diğer deprem yönetmeliklerinde olduğu gibi yapıların depremden kaynaklanan gelecekteki güvenliği için tasarlanmıştır. Bu çalışmada 2007 Türk Deprem Yönetmeliği ile Eurocode 8 karşılaştırılmıştır. Bu maksatla her biri farklı yapısal düzensizliğe sahip beş yapı seçilmiştir. Tasarlanan yapıların deprem açısından yapısal performanslarının değerlendirilebilmesi için 2007 Türk Deprem Yönetmeliğinde sunulan statik itme analiz yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak yapıların performansları, hasar yüzdesi ve maliyetleri 2007 Türk Deprem Yönetmeliği ve Eurocode 8 yönetmelikleri kullanılarak farklı tasarım spektrumu, etkin yer ivmesi katsayısı, taşıyıcı sistem davranış katsayısı ve farklı kat sayıları kombinasyonlarına göre karşılaştırılmıştır.