The dynamics of a consumer society direct institutional reflexes in accordance to changing conditions and developing technology which brings rapid consumption and a competitive environment. Communication in the information age firstly shows itself in the field education, making itself felt in the application of education marketing. Universities value promotional work in terms of reaching goals in a competitive environment. Promotional work varies as centers are created at universities to carry it out. Via promotional work, universities need to reach a certain position and carry out work that determines the identity of the institution. The success of such work is directly proportional with the amount of students the university gains. This study examines components of higher education in the TRNC and the structuring of universities with the primary aim of creating resources. It has been carried out with the aim of researching and evaluating the promotional activities carried out during university choice period with the aim of increasing the awareness of potential students in addition to promotional tools and the bond between prospective students and the university they are interested in.
This thesis evaluates the promotional tools and channels used by students who registered to the Eastern Mediterranean University in the 2017-2018 Academic Year in order to examine the university’s communication regarding promotion. It aims to provide contextual and stylistic information and knowledge about promotion and marketing communication for the TRNC. The ongoing promotional activities of the Eastern Mediterranean University that aim to increase the intake of students were evaluated based on communication practices. This investigation uses quantitative research via the survey method. Surveys were carried out on 440 students (40 students
from 11 different faculties) who registered to the Eastern Mediterranean University in the 2017-2018 Academic Year.
ÖZ: Değişen çevre koşulları ve gelişen teknoloji hızlı tüketim ve rekabet ortamını beraberinde getirmektedir. Tüketim toplumu dinamikleri kurumsal refleksleri bu doğrultuda yönlendirmektedir. Bilgi çağında iletişim kendini eğitim disiplinlerinde gösterdiği gibi uygulama olarak eğitim pazarlamasında da hissettirmektedir. Üniversitelerin rekabet ortamında hedeflerine ulaşmalarında tanıtım çalışmaları önemsenmektedir. Tanıtım faaliyetleri üniversitelerde merkezi birimlere dönüşürken uygulamalar çeşitlenmektedir. Fark yaratmak ve farkındalık oluşturmak açısından kurum imajı için belirleyici çalışmaların ne kadar yarar sağladığı tercih döneminde öğrenci tercih ve kayıt rakamlarıyla ilişkilendirilmektedir. Bu araştırma yükseköğretim sistemi çerçevesinde KKTC yükseköğretim bileşenleri ve üniversite yapılanmasını içermekte olup öncelikli olarak literatüre kaynak yaratmaya yöneliktir. Tez çalışmasında üniversite tercih dönemlerinde adayların farkındalığını arttırmak doğrultusunda yürütülen tanıtım faaliyetleri araştırılmaktadır.
Doğu Akdeniz Üniversitesine 2017-2018 yılında kayıt yaptıran öğrencilerin yararlandığı tanıtım araçları ve mecralar değerlendirilmiş olup sonuç olarak üniversitenin tanıtım konusundaki iletişim etkileşimi irdelenmiştir. Burada KKTC için içeriksel ve biçimsel olarak tanıtım ve pazarlama iletişimi kapsamında bilgi ve veri üretmek amaçlanarak iletişim stratejisine katkı sunmak hedeflenmiştir. Bu bağlamda Doğu Akdeniz Üniversitesi’nin süregelen tanıtım faaliyetleri doğrultusunda yeni öğrenci alımını arttırmak amacıyla uyguladığı iletişim pratikleri, anket yöntemiyle nicel bir araştırma üzerinden değerlendirilmiştir. Anket çalışması Doğu Akdeniz Üniversitesi’ne 2017-2018 yılında kayıt yaptıran 11 farklı fakültede bulunan 40’ar
toplamda 440 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada basit olasılıklı (rastgele) örnekleme yöntemi kullanılmıştır.