Supplier Selection in Service Industry Using Analytical Hierarchy Process

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Güden, Hüseyin
dc.contributor.author Saidbek, Sulkhiyai
dc.date.accessioned 2021-01-06T07:59:38Z
dc.date.available 2021-01-06T07:59:38Z
dc.date.issued 2017
dc.date.submitted 2017
dc.identifier.citation Saidbek, Sulkhiyai. (2017). Supplier Selection in Service Industry Using Analytical Hierarchy Process. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Industrial Engineering, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4839
dc.description Master of Science in Industrial Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering, 2017. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Hüseyin Güden. en_US
dc.description.abstract Every production system including the tourism industry which creates services to customer satisfaction is directly part of supply chain must have its contractor and decisions about the appropriate suppliers. For hotels are a major issues of concern since its assumption will deploy an inclusive choice of scientific co-operation extended within a particular era. For as we all know that, every firm hugely depends on a reliable supplier for their products, therefore suppliers play vital role to make any organization reach the peak of cost efficient and profitable. Supplier selection (SS) has a great impact on integration of the Supply Chain Relationship (SCR), and the best supplier will greatly help to enterprises efficiency between supply chain (SC) partners and consequently enhance organizational performance. To the best of our knowledge, there are many studies regarding supplier selection for various industries, most of them are good production systems and only few are related to service industry. However, there is no study for hotel business. In this study we are considering some significant factors to determine which of them is the most important to be accepted when making a selection for the right supplier in hotel business. Via evaluating the weight of each factor using Analytic Hierarchy Process (AHP), through Pair-wise Comparison Matrix’s (PWCMs) of a given criteria and the weight of the numerical scale of judgment are used to represent the relative important among the Multiple-Criteria Decision Makings (MCDMs). For evaluating and selecting the best supplier in hotels was a realistic attempt by implementing a survey questionnaire which was sent to the top managers in various hotels through a well-designed internet web-site which was used to justify the AHP judgment from the decision makers (DM) or experts. For assigning the efficacy and accuracy of the identified criteria and their weights the real life application is applied to a hotel in Cyprus. The landscape and geography of Cyprus gives potential to run a hotel business, and therefore this part of touristic industry has succeed high degree of competitiveness. The facilitated and determined weights of criteria in real life may provide a privilege for hotels to analyze alternative suppliers and make the best decision. The main contribution of this study is that utilize weight of the criteria is used to enhance the efficiency and flexibility of the supply network and selection process for continuous improvement of hotel business. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Müşteri memnuniyeti için servis sunan turizm sektörü de dahil tüm üretim sistemleri bir tedarik zincirinin parçasıdır ve uygun tedarikçileriyle ilgi karar vermelidir. Oteller için tedarikçi seçimi en önemli meselelerden biridir çünkü nasıl yapılacağı belli bir alanda kapsamlı bir bilimsel katılım gerektirir. Tüm sistemler büyük oranda tedarikçilerine bağlıdırlar ve bu sebeple tedarikçiler sistemin maliyeti ve etkinliğinde hayati rol oynarlar. Tedarikçi seçimi tedarik zincirindeki ilişkilerin kurulmasında büyük etkiye sahiptir. Doğru tedarikçi tahminleri, işletmelerin uygun tedarik zinciri ortakları bulmasına ve dolayısıyla kuruluşun performansını geliştirmesine yardımcı olur. Bir otel için yeni bir tedarikçi seçerken kararımızla ilgili tüm faktörleri (kriterleri) dikkate almalıyız. Bildiğimiz kadarıyla litaratürde çeşitli sektörler için tedarikçi seçimiyle ilgili çok sayıda çalışma vardır. Bnuların çoğu imalat sistemlerini ele alırken çok az bir kısmı servis sistemleriyle ilgilidir. Bununla birlikte, otel işletmeciliğinde tedarikçi seçimini ele alan bir çalışma yoktur. Bu çalışmada otel işletmeciliğinde doğru tedarikçi seçimi için kullanılabilecek kriterleri ve içlerinden en önemlilerini belirledik. Analitik Hiyerarşi Proses (AHP) yontemi ile bu kriterlerin ağırlıkları belirlenirken kriterler arasındaki göreli ağırlıklara dayalı karşılaştırma matrislerini kullandık. Birçok otelin üst kademe yöneticilerine iyi hazırlanmış bir anketi internet ortamında uygulayarak AHP için gerekli karşılaştırma matrislerini oluşturduk ve böylece otel işletmeciliğinde tedarikçi seçimini için gerçekçi sonuçlar elde etmeyi amaçladık. Belirlenen kriterlerin ve ağırlıkların etkinliğini ve doğruluğunu görebilmek için Kıbrısta bir otelde gerçek hayat uygulaması yaptık. Kıbrıs’ın manzarası ve coğrafyası turizm sektörü içerisinde otelciliğin kullanımı için bir potansiyel sunmaktadır. Dolayısıyla da bu alanda yüksek bir rekabet söz konusudur. Belirlenen kriterler ve ağırlıklar gerçek hayatta otellere tedarikçi seçeneklerini değerlendirmede ve en iyi seçimleri yapmada bir ayrıcalık verebilir. Bu çalışmanın ana katkısı otel işletmeciliğinde sürekli iyileşme kapsamında tedarikçi seçimiyle ilgili esnek ve etkin criterleri ve ağırlıkları kullanmasıdır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Industrial Engineering en_US
dc.subject Manufacturing processes--Suppliers en_US
dc.subject Service systems en_US
dc.subject Supplier selection in hotel business en_US
dc.subject Multiples-Criteria Decision Makings (MCDMs) en_US
dc.subject Analytic Hierarchy Process (AHP) en_US
dc.title Supplier Selection in Service Industry Using Analytical Hierarchy Process en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record