This study investigates blog reading practices of blog readers, selection criteria,
perception of blogs and traditional media in terms of credibility, perception of blog
readers’ activities in terms of their importance to the blogging activity, blog reading
motives and blog readers perception of other blog readers. Social Presence and Uses
and Gratification Theories are used to explain blog reading motives and perception.
The study adopts a quantitative research methodology and the population are
Nigerian students enrolled in Eastern Mediterranean University, a public university
in Turkish Republic of Northern Cyprus in the Fall 2016/2017 semester (N=1394).
With a sizeable sample size (n=280), data analysis was carried out descriptively,
comparatively and through correlational analysis.
Results show that blog readers read all new entries whenever the launch of the URL
of the blog. Blog readers select news based of the following criteria; education,
information, tragedy, entertainment, gossip, comedy. The study shows that most blog
readers believes that the blog is more credible than traditional media.
Blog readers believe that they are important to the blogging activity. Following Uses
and Gratification Theory, majority of the blog readers read blogs for intrinsic
motivation. Following Social Presence Theory, this study found that most blog
readers think that most commenters use a fake user ID to comment.
ÖZ:
Bu çalışma, blog okurlarının geleneksel medya ve blog seçme ve algılamalarını
kredibilite, blog okurlarının blog aktivitisenin önemi ve blog okurlarıyla ilgili
motiveleri araştırmaktadır. Blog okurlarının motivelerini ve algılarını açıklamakta
Sosyal Varolma Kuramı ve Kullanımlar ve Doyumlar Kuramları kullanılmıştır.
Bu çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır ve çalışmanın evreni 2017-2018
Bahar döneminde Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde bir devlet üniversitesi olan
Doğu Akdeniz Üniversitesinde kayıtlı Nijeryalı öğrencilerdir (N=1394). Çalışmanın
örneklemi (n=280) dir. Veri analizi betimle, karşılaştırma ve korrelasyon analizi
yöntemleriyle yapılmıştır.
Bulgular, blog okurlarının her bloğun URL’sindeki her yeni paylaşımı okuduklarını
göstermektedir. Blog okurları haberi şu kritere göre değerlendirmektedir: eğitim,
bilgi, trajedi, eğlence, dedikodu, komedi. Çalışma çoğu blog okurunun bloğun
geleneksel medyadan daha kredible olduğuna inandıklarına işaret etmektedir.
Blog okurları kendilerinin blog aktivitesi için önemli olduğuna inanmaktadırlar.
Kullanımlar ve Duyumlar Kuramı ile ilgili, blog okurlarının çoğunun İçten gele
motivasyonu vardır. Sosyal Varolma Kuramı ile ilgili, bu çalışma çoğu blog
okurunun çoğu yorumcunun yorumlarında sahte kulanıcı kimliği kullandıklarını
düşündüklerini göstermektedir.