ABSTRACT: In the era of digitalization and dominance of Internet search, student needs related to
contemporary academic library spaces have changed. In search of ways for
answering these changing needs of students, most universities have started to
transform their spaces. Architects and interior architects/designers have done little
research to guide such a transformation. This study aims to overcome this gap by
thoroughly examining and analysing existing literature and providing an in-depth
investigation on Eastern Mediterranean University main library as a case. The
research design is a “mixed methods” one, involving the combination of qualitative
and quantitative research and data in the study. It starts as a qualitative one with onsite
observations and informal interviews. The outcomes from this phase are used to
construct the second quantitative phase at which the data are collected through
structured questionnaires. The results reveal that, EMU main library does not fully
coincide with the essential characteristics for contemporary academic libraries. The
criteria of this research could be used as guidance for evaluating academic libraries,
which need a transformation. As a conclusion, the study provides some suggestions
to help EMU main library re-define its spaces and to reclaim its place on the campus.
Keywords: Contemporary academic libraries, transformation, interior space
characteristics, social learning space characteristics.
ÖZ: Dijitalleşme ve internette arama egemenliği çağında, kütüphane mekanları ile ilişkili
çağdaş gereksinimler de değişti. Şimdi, sıklıkla, birçok kütüphane kullanıcılarına son
zamanlarda “öğrenim müşterekleri (ortak faydalandığımız öğrenim alanları)”
şeklinde de ifade edilen konforlu mekanlar sunmak üzere kendini yenileme
sürecindedir. Doğu Akdeniz Üniversitesi’nin merkezi kütüphanesi de benzer bir
anlamda yenilenme sürecine girmesi gerekmektedir. Halbuki, şu anda, böylesi bir
dönüşümü yönlendirebilecek nitelikte bir çalışma yoktur. Bu araştırma, mevcut
literature derinlemesine tarayarak ve öğrencilerden de bilgi toplayarak bu açığı
kapatmayı amaçlamaktadır. Araştırma tasarımı, çalışma sürecinde, nitel ve nicel
araştırma ve veri kombinasyonlarını içeren "karma yöntemler" üzerine
dayandırılmıştır. Araştırma, yerinde yapılan gözlemler ve açık uçlu görüşmelerle,
nitel bir çalışma olarak başlar. Bu aşamanın sonuçları, ikinci, nicel araştırma fazını
oluşturmak için kullanılır. Bu bölümde, veriler yapılandırılmış anketler aracılığıyla
toplanmıştır. Sonuçlar, DAÜ merkezi kütüphanesinin, çağdaş kütüphane özellikleri
ile tam olarak örtüşmemekte olduğunu ortaya koymaktadır. Bu araştırma kapsamında
kullanılan değerlendirme kriterleri diğer başka dönüşüm ihtiyacı içinde olan
akademik kütüphaneler için de kullanılabilir. Sonuç olarak bu çalışma, DAÜ merkezi
kütüphane alanlarının yenilenmesi ve bu kütüphanenin kampüsteki önemli yerini
yeniden geri kazanması için yardımcı olabilecek bazı somut öneriler sunar.
Anahtar sözcükler: Çağdaş akademik kütüphaneler; değişim, iç mekan özellikleri,
sosyal öğrenim mekan özellikleri.