This thesis aims to develop and test a research model that investigates the effects of servant leadership and psychological capital on hotel salespeople‘s lateness attitude, intention to remain with the organization, service-sales ambidexterity, and service-oriented organizational citizenship behaviors. Data gathered from salespeople and their immediate supervisors employed in the four- and five-star hotels in Tehran, the capital city of Iran, were used to test the relationships in the model. Data were collected with a time lag of two weeks in three waves. The interrelationships of the aforementioned variables were tested through structural equation modeling.
The results confirmed that servant leadership exerted a significant positive effect on salespeople‘s psychological capital. Salespeople high on psychological capital had lower levels of lateness attitude and higher levels of intentions to remain with the organization. Such salespeople also displayed higher levels of service-sales ambidexterity and service-oriented organizational citizenship behaviors. The results further revealed that servant leadership influenced the abovementioned outcomes through psychological capital.
In this thesis, the findings given above were discussed and their theoretical and practical implications were provided. Limitations of the empirical study and its future research directions were highlighted in this thesis.
ÖZ:
Bu tezin amacı, hizmetkar liderlik uygulaması ile psikolojik sermayenin otel satış elemanlarının işe geç kalma niyeti, işyerinden ayrılmama niyeti, hizmet-satış yönlülüğü ve hizmet odaklı örgütsel vatandaşlık davranışları üzerindeki etkilerini inceleyen bir araştırma modelini geliştirip test etmektir. Modelde yer alan ilişkiler, İran‘ın başkenti Tahran‘da faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otellerdeki satış elemanları ile onların bağlı olduğu yöneticilerden toplanan veri yoluyla test edilmiştir. Veri, üç dalgada iki haftalık zaman diliminde toplanmıştır. Değişkenler arası ilişkiler yapısal eşitlik modellemesi ile test edilmiştir.
Bulgular, hizmetkar liderliğin satış elemanlarının psikolojik sermayesi üzerinde anlamlı pozitif bir etkisinin olduğunu göstermektedir. Psikolojik sermayesi yüksek olan satış elemanlarının işe geç gelme niyeti düşmüş, işten ayrılmama niyeti artmıştır. Yine psikolojik sermayesi yüksek olan satış elemanlarının hizmet-satış yönlülüğü ile hizmet odaklı örgütsel vatandaşlık davranışları yükselmiştir. Bulgular, hizmetkar liderliğin yukarıda ifade edilen değişkenleri psikolojik sermaye vasıtasıyla etkilediğini de ortaya koymuştur.
Bu tezde, yukarıda verilen bulgular tartışılmış ve teorik ve yönetsel belirlemelere yer verilmiştir. Tezde, çalışmanın sınırları ve gelecek araştırmalara yönelik belirlemeler üzerinde durulmuştur.