The Effects of Servant Leadership and Psychological Capital on Hotel Salespeople’s Critical Job Outcomes

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Karatepe, Osman M.
dc.contributor.author Bouzari, Mona
dc.date.accessioned 2021-02-24T13:06:23Z
dc.date.available 2021-02-24T13:06:23Z
dc.date.issued 2017
dc.date.submitted 2017
dc.identifier.citation Bouzari, Mona. (2017). The Effects of Servant Leadership and Psychological Capital on Hotel Salespeople’s Critical Job Outcomes. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4874
dc.description Doctor of Philosophy in Tourism Management. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2017. Supervisor: Prof. Dr. Osman M. Karatepe. en_US
dc.description.abstract This thesis aims to develop and test a research model that investigates the effects of servant leadership and psychological capital on hotel salespeople‘s lateness attitude, intention to remain with the organization, service-sales ambidexterity, and service-oriented organizational citizenship behaviors. Data gathered from salespeople and their immediate supervisors employed in the four- and five-star hotels in Tehran, the capital city of Iran, were used to test the relationships in the model. Data were collected with a time lag of two weeks in three waves. The interrelationships of the aforementioned variables were tested through structural equation modeling. The results confirmed that servant leadership exerted a significant positive effect on salespeople‘s psychological capital. Salespeople high on psychological capital had lower levels of lateness attitude and higher levels of intentions to remain with the organization. Such salespeople also displayed higher levels of service-sales ambidexterity and service-oriented organizational citizenship behaviors. The results further revealed that servant leadership influenced the abovementioned outcomes through psychological capital. In this thesis, the findings given above were discussed and their theoretical and practical implications were provided. Limitations of the empirical study and its future research directions were highlighted in this thesis. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu tezin amacı, hizmetkar liderlik uygulaması ile psikolojik sermayenin otel satış elemanlarının işe geç kalma niyeti, işyerinden ayrılmama niyeti, hizmet-satış yönlülüğü ve hizmet odaklı örgütsel vatandaşlık davranışları üzerindeki etkilerini inceleyen bir araştırma modelini geliştirip test etmektir. Modelde yer alan ilişkiler, İran‘ın başkenti Tahran‘da faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otellerdeki satış elemanları ile onların bağlı olduğu yöneticilerden toplanan veri yoluyla test edilmiştir. Veri, üç dalgada iki haftalık zaman diliminde toplanmıştır. Değişkenler arası ilişkiler yapısal eşitlik modellemesi ile test edilmiştir. Bulgular, hizmetkar liderliğin satış elemanlarının psikolojik sermayesi üzerinde anlamlı pozitif bir etkisinin olduğunu göstermektedir. Psikolojik sermayesi yüksek olan satış elemanlarının işe geç gelme niyeti düşmüş, işten ayrılmama niyeti artmıştır. Yine psikolojik sermayesi yüksek olan satış elemanlarının hizmet-satış yönlülüğü ile hizmet odaklı örgütsel vatandaşlık davranışları yükselmiştir. Bulgular, hizmetkar liderliğin yukarıda ifade edilen değişkenleri psikolojik sermaye vasıtasıyla etkilediğini de ortaya koymuştur. Bu tezde, yukarıda verilen bulgular tartışılmış ve teorik ve yönetsel belirlemelere yer verilmiştir. Tezde, çalışmanın sınırları ve gelecek araştırmalara yönelik belirlemeler üzerinde durulmuştur. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Tourism en_US
dc.subject Servant leadership en_US
dc.subject Leadership--Employee empowerment en_US
dc.subject Intention to remain with the organization en_US
dc.subject Lateness attitude en_US
dc.subject Psychological capital en_US
dc.subject Servant leadership en_US
dc.subject Service-oriented organizational citizenship behaviors en_US
dc.subject Service-sales ambidexterity en_US
dc.title The Effects of Servant Leadership and Psychological Capital on Hotel Salespeople’s Critical Job Outcomes en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record