This study presents the role of television as the storyteller and the story of “family” in Turkish television serials. In this respect, the present study explores how “family” and “family relationships” are represented and perceived in Turkish television serials by the habitants of İskele in North Cyprus in 2015. With the rapid developments in Internet technology, technological convergence enabled an exchange among different media platfroms. Thus, through media convergence and the development of transmedia practices, audience engagement in the television serials have increased and the audience have become more active. The present study also investigates transmediated storytelling of Turkish television serials on Facebook Like Pages.
The present study uses qualitative research methodology. It is condcuted in the form of a collective case study and focuses on two contexts. The first one is İskele (located in North part of Cyprus); the second one is Turkish television serials and their official Facebook Like Pages. In this context, the samples for focus groups were chosen by purposive sampling strategy in İskele and five focus groups were determined. The 38 Turkish television serials were broadcasted in the 2014-2015 period and nine of them (Aramızda Kalsın, Arka Sokaklar, Gönül İşleri, Güllerin Savaşı, Karadayı, Karagül, Küçük Ağa, Ulan İstanbul and Yalan Dünya) were chosen for the study. Four methods were used for data collection. These methods are; participant observation, researcher’s diaries, focus groups’ interviews and posts of nine Turkish television serials from official Facebook Like Pages. The data were analysed by using thematic analysis.
Firtstly, the data were transcribed and coded, then, the emerging themes were turned into a matrix for further analysis.
The findings of the matrix analysis is presented in four levels. These are the place of storytelling; storytelling on television; reasons for watching television and Turkish television serials; and audience’s feelings/views about Turkish television serials and representation of “family” in those serials. Objectives of the present study are re-visited. The place of television and storytelling in audience’s lives; audience’s views about “family” representation in Turkish television serials and finally audience’s views of transmediated storytelling of “family” issues in Turkish television serials are elaborated. In addition to the research objectives, the present study also has additional findings which are: “The relationship between television and society/audience: television serials”; “different examples of Turkish families represented in turkish television serials”; “technological changes in Storytelling”; “Significance of age differences engagement in storytelling”; “Increasing screen numbers” and “Television is not a single medium on its own”.
For the further research, television channels’ owners , producers and scenarists’ views need to be examined about role of television as the storyteller. Another fruitful line of research could be to compare representation of family in the Western and the Eastern television channels and serials. The research area can be also extended by including alternative new media (i.e. Instagram, Twitter, Snapchat, etc.,).
ÖZ:
Bu çalışma televizyonun hikaye anlatıcı rolünü ve Türk televizyon dizilerindeki “aile” hikayelerini irdelemektedir. Bu bağlamda, çalışmanın amacı izleyiciler tarafından Türk televizyon dizilerinde “ailenin” ve “aile ilşikilerinin” temsilinin 2015 yılında, İskele, Kuzey Kıbrıs’ta yaşayanlarca nasıl algılandığını ortaya koymaktadır. İnternet teknolojisindeki hızlı gelişmeler, medya yakınsamasında (media convergence) farklı medya ortamları arasında iletişimi olası kılmıştır. Böylece, medya yakınsaması ve transmedya uygulamalarıyla izleyicinin televizyon dizileriyle etkileşimi artmış ve izleyici daha fazla aktif olmaya başlamıştır. Bu çalışmada ayrıca Türk televizyon dizilerinin resmi Facebook Beğeni Sayfalarına transmedya hikaye anlatımı araştırılmıştır.
Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çoklu vaka (durum) çalışması deseni kullanılan çalışma iki bağlamdan oluşmaktadır. İlki İskele (Kıbrıs’ın kuzeyinde yer alır); İkincisi, Türk televizyon dizileri ve bu dizilerin resmi Facebook Beğeni Sayfalarını içermektedir. Bu bağlamda, odak grup örneklemi, İskele’de amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiş ve beş odak grup belirlenmiştir. Türk televizyon dizilerinin örneklemi ise, 2014-2015 döneminde yayınlanan 38 Türk televizyon dizisi arasından, dokuzu (Aramızda Kalsın, Arka Sokaklar, Gönül İşleri, Güllerin Savaşı, Karadayı, Karagül, Küçük Ağa, Ulan İstanbuş ve Yalan Dünya) bu çalışmayı oluşturmaktadır. Veri toplamak için dört yöntem kullanılmıştır. Bu yöntemler; katılımcı gözlemci, araştırmacı günlüğü, odak grup görüşmeleri ve dokuz Türk televizyon dizisinin resmi Facebook Beğeni Sayfalarındaki izleyici gönderilerinden oluşmaktadır. Veriler tematik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. İlk olarak, veriler
deşifre edilip kodlanmış, ardından ortaya çıkan temalar daha ileri analiz için matriks haline getirilmiştir.
Çalışmanın matriks analizinden elde edilen bulgular dört seviyede sunulmuştur. Bunlar; “hikaye anlatımının yeri”, “televizyonda hikaye anlatımı”; “televizyon ve Türk televizyon dizilerinin izlenme nedenleri”; ve “Türk televizyon dizileri hakkında izleyici görüşleri/duyguları ve bu dizilerdeki ‘aile’ temsili”. Çalışmanın hedeflerine tekrar değinilmiştir. “İzleyicilerin hayatında televizyonun yeri”; “İzleyicilerin hayatındaki hikaye anlatımının yeri”; “İzleyicilerin Türk televizyon dizilerindeki aile temsiline ilişkin görüşleri”; ve “Türk televizyon dizilerindeki aile konularının transmedya anlatımı”açısından ayrıntılarına inilmiştir. Çalışmanın hedeflerine ek olarak ayrıca eklenen bulgular vardır. Bunlar; “Televizyon ve toplum arasındaki ilişki: Televizyon dizileri”; “Televizyon dizilerinde farklı Türk aile örneklerinin temsili”; “Teknoloji ile hikaye anlatımındaki değişim”; “Hikaye anlatımına katılımda yaş farkının önemi”; “Ekran sayılarının artışı”; ve “Televizyonun tek başına salt bir ortam olmaması”.
İleriki araştırmalarda, televizyonun hikaye anlatıcı rolüyle ilgili olarak “bugünün televizyonları ve bugünün televizyonlarının hikaye anlatıcılığının” yanısıra televizyon kanalların sahiplerinin; yapımcıların; ve senaristlerin görüşleri incelenmelidir. Verimli bir araştırma dizisi için, batı ve doğu televizyon kanallarındaki ve televizyon dizilerindeki “aile” temsili karşılaştırılabilir. Alternatif yeni medya ortamları (örneğin; Instagram, Twitter, Snapchat, vb. ) eklenerek araştırma alanları ayrıca genişletilebilir.