This case study has focused on the attitudes of Baby Boomer generation towards
mobile technology and social media usage in order to understand their reasons,
opinions, need and their uses and gratifications of these usage as well as the difficulties
and compellings of individuals from Baby Boomer generations towards mobile
technology and social media usage regarding their adoption of innovation.
The study has been applied on participants belong Baby Boomer generation with
different age and conducted in five areas of Northern Cyprus; Nicosia, Famagusta,
Kyrenia, Morphou and Karpasia. By using quantitative research methodology, a
survey study has been designed in accordance with the subject of the study. Fifty-two
questionnaire has been prepared for the survey study. The questions are consisting of
11 multiple and 41 likert scale statements and 355 participants has answered the
questions regarding their availability.
The result of the study indicates that depends on their age, the attitudes of Baby
Boomers generation towards mobile technology and social media usage shows
difference. Despite, their adoption level for innovation, compellings, diffilculties and
their lacking on mobile technology and social media usage, shows difference
depending on their age.
Also, it is indicated that Baby Boomers above 63 age compels on the mobile
technology and lacking on social media usage however they find mobile technology
has advantages and social media helps connecting them with others. On the other hand, Baby Boomers below 63 age approach opposite and believes that mobile technology
and social media is beneficial and necessary for today’s life.
ÖZ:
Bu çalışma Baby Boomers kuşağının mobil teknoloji ve sosyal medya kullanımlarına
karşı gösterdikleri tutumları, görüşleri, gerekçeleri, ihtiyaçları, kullanım ve doyumları
açısından ele almıştır. Aynı zaman da Baby Boomers kuşağının mobil teknoloji ve
sosyal medya kullanımında yaşadıkları zorluklar ve yeniliklere karşı gösterdikleri
adaptasyon tutumları da bu çalışma da incelenmiştir.
Araştırma çalışması, Kuzey Kıbrıs da Lefkoşa, Girne, Gazimağusa, Güzelyurt ve
Karpaz bölgelerinde farklı yaş gruplarından Baby Boomers kuşağına ait katılımcılar
üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın konusuna bağlı olarak nicel araştırma
metodu kullanılan bir anket çalışması yürütülmüştür. Anket çalışması için 52 soru
hazırlanmıştır. Sorular 11 çoktan seçmeli ve 41 tutum ölçeği ifadelerden oluşmaktadır.
355 katılıımcı uygunluklarına göre soruları cevaplamıştır.
Çalışmanın sonucu, Baby Boomers kuşağının yaş farklılıklarına göre mobil teknoloji
ve sosyal medya kullanımında farklı tutumlar sergilediklerini göstermiştir. Aynı
zamanda, yeniliklere uyum sürecinde gösterdikleri tutumların, mobil teknoloji ve
sosyal medya kullanımında yaşadıkları zorluklar ve yetersizlikler, yaş dağılıma göre
farklılık gösterdiği gözlemlenmiştir.
Yapılan bu araştırma, 63 yaş üzeri kişilerin, mobil teknolojinin avantajlı olduğunu ve
sosyal medyanın birbirleriyle bağ kurmalarına yardımcı olduğunu savundukları, aynı
zamanda mobil teknoloji kullanımında zorlandıkları ve sosyal medya kullanımında
yetersizlik yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Öte yandan, 63 yaş altı katılımcıların yaklaşımlarının tersine olduğu, mobil teknolojinin faydalı ve sosyal medyanın
günümüz için gerekli olduğuna inandıkları araştırma sonucunda ortaya çıkmıştır.