Attitudes of Baby Boomers Generation on Mobile Technology and Social Media Usage

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kaya, Anıl Kemal
dc.contributor.author Demircanlı, Burcu
dc.date.accessioned 2021-06-07T06:45:52Z
dc.date.available 2021-06-07T06:45:52Z
dc.date.issued 2018
dc.date.submitted 2018
dc.identifier.citation Demircanlı, Burcu. (2018). Attitudes of Baby Boomers Generation on Mobile Technology and Social Media Usage. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4900
dc.description Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2018. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Anıl Kemal Kaya. en_US
dc.description.abstract This case study has focused on the attitudes of Baby Boomer generation towards mobile technology and social media usage in order to understand their reasons, opinions, need and their uses and gratifications of these usage as well as the difficulties and compellings of individuals from Baby Boomer generations towards mobile technology and social media usage regarding their adoption of innovation. The study has been applied on participants belong Baby Boomer generation with different age and conducted in five areas of Northern Cyprus; Nicosia, Famagusta, Kyrenia, Morphou and Karpasia. By using quantitative research methodology, a survey study has been designed in accordance with the subject of the study. Fifty-two questionnaire has been prepared for the survey study. The questions are consisting of 11 multiple and 41 likert scale statements and 355 participants has answered the questions regarding their availability. The result of the study indicates that depends on their age, the attitudes of Baby Boomers generation towards mobile technology and social media usage shows difference. Despite, their adoption level for innovation, compellings, diffilculties and their lacking on mobile technology and social media usage, shows difference depending on their age. Also, it is indicated that Baby Boomers above 63 age compels on the mobile technology and lacking on social media usage however they find mobile technology has advantages and social media helps connecting them with others. On the other hand, Baby Boomers below 63 age approach opposite and believes that mobile technology and social media is beneficial and necessary for today’s life. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışma Baby Boomers kuşağının mobil teknoloji ve sosyal medya kullanımlarına karşı gösterdikleri tutumları, görüşleri, gerekçeleri, ihtiyaçları, kullanım ve doyumları açısından ele almıştır. Aynı zaman da Baby Boomers kuşağının mobil teknoloji ve sosyal medya kullanımında yaşadıkları zorluklar ve yeniliklere karşı gösterdikleri adaptasyon tutumları da bu çalışma da incelenmiştir. Araştırma çalışması, Kuzey Kıbrıs da Lefkoşa, Girne, Gazimağusa, Güzelyurt ve Karpaz bölgelerinde farklı yaş gruplarından Baby Boomers kuşağına ait katılımcılar üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın konusuna bağlı olarak nicel araştırma metodu kullanılan bir anket çalışması yürütülmüştür. Anket çalışması için 52 soru hazırlanmıştır. Sorular 11 çoktan seçmeli ve 41 tutum ölçeği ifadelerden oluşmaktadır. 355 katılıımcı uygunluklarına göre soruları cevaplamıştır. Çalışmanın sonucu, Baby Boomers kuşağının yaş farklılıklarına göre mobil teknoloji ve sosyal medya kullanımında farklı tutumlar sergilediklerini göstermiştir. Aynı zamanda, yeniliklere uyum sürecinde gösterdikleri tutumların, mobil teknoloji ve sosyal medya kullanımında yaşadıkları zorluklar ve yetersizlikler, yaş dağılıma göre farklılık gösterdiği gözlemlenmiştir. Yapılan bu araştırma, 63 yaş üzeri kişilerin, mobil teknolojinin avantajlı olduğunu ve sosyal medyanın birbirleriyle bağ kurmalarına yardımcı olduğunu savundukları, aynı zamanda mobil teknoloji kullanımında zorlandıkları ve sosyal medya kullanımında yetersizlik yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Öte yandan, 63 yaş altı katılımcıların yaklaşımlarının tersine olduğu, mobil teknolojinin faydalı ve sosyal medyanın günümüz için gerekli olduğuna inandıkları araştırma sonucunda ortaya çıkmıştır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Communication and Media Studies en_US
dc.subject Social Media--Social Interactions--Baby Boomers Generation--Social Aspects en_US
dc.subject Baby Boomers Generation en_US
dc.subject attitude en_US
dc.subject mobile technology en_US
dc.subject social media en_US
dc.subject adoption en_US
dc.title Attitudes of Baby Boomers Generation on Mobile Technology and Social Media Usage en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record