The Relationship between the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology and Social Media (Check-in Applications)

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Oney, Emrah
dc.contributor.author Sahranavard, Seyed Arash
dc.date.accessioned 2021-06-08T10:40:42Z
dc.date.available 2021-06-08T10:40:42Z
dc.date.issued 2018
dc.date.submitted 2018
dc.identifier.citation Sahranavard, Seyed Arash. (2018). The Relationship between the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology and Social Media (Check-in Applications). Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4910
dc.description Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2018. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Emrah Oney en_US
dc.description.abstract In today’s world, technology is advancing with a fast pace and most of the activities such as shopping, education, business transactions, entertainment, and communication are done by using the Internet. With the help of the Internet, virtual platforms such as social media provide opportunities for people to communicate with each other regardless of time and place. Users can share their information, for instance what they are doing and at which place they are with their companions using check-in websites and applications. This study aims to determine the factors that affect the use of check-in applications. UTAUT model will be applied to determine the main factors among students of Eastern Mediterranean University in North Cyprus. This study focuses on investigating the impact of the core constructs of the UTAUT model, which are Performance Expectancy, Effort Expectancy, Social Influence, and Facilitating Conditions on intention to use check-in applications. Moreover, the study tests the moderating effects of age, gender, and experience on the relationship between the main constructs of the UTAUT model and intention to use check-in applications. The data for this study was collected from 250 students studying in Eastern Mediterranean University in North Cyprus. According to the analysis conducted using these data, the results illustrate that only Performance Expectancy and Facilitating Conditions have a significant and positive impact on the intention to use check-in applications. In addition, only the relationship between Performance Expectancy and intention to use check-in applications is influenced by the moderating effect of age. The last chapter of this study includes discussion about the limitations to this study and also provides managerial implications and suggestions for future studies related with the topic of this study. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Günümüz dünyasında teknoloji hızla ilerliyor ve alışveriş, eğitim, ticaret işlemleri, eğlence ve iletişim gibi aktivitelerin çoğu internet kullanılarak gerçekleştiriliyor. İnternetin yardımıyla, sosyal medya gibi sanal platformlar, insanların zaman ve mekân gözetmeksizin birbirleriyle iletişim kurmalarına olanak sağlıyor. Kullanıcılar, check-in web sitelerini ve uygulamalarını kullanarak, yaptıkları ve bulundukları yerdeki arkadaşlarıyla bilgilerini paylaşabiliyorlar. Bu çalışma, check-in uygulamalarının kullanımını etkileyen faktörleri belirlemeyi amaçlamaktadır. UTAUT modeli, Kuzey Kıbrıs’ta Doğu Akdeniz Üniversitesi öğrencilerinin temel faktörlerini belirlemek için uygulanacaktır. Bu çalışma, UTAUT modelinin çekirdek yapısını oluşturan, performans beklentisi, çaba beklentisi, sosyal etkisi ve kolaylaştırıcı koşulların check-in uygulamalarının kullanımına olan etkisini araştırmaya odaklanmıştır. Ayrıca çalışma, yaş, cinsiyet ve deneyimin UTAUT modelinin ana yapıları arasındaki ilişki üzerindeki kontrol etkisini ve check-in uygulamalarını kullanma amacına etkisini de test etmektedir. Bu çalışma için veriler Kuzey Kıbrıs'ta Doğu Akdeniz Üniversitesi'nde okuyan 250 öğrenciden toplanmıştır. Bu veriler kullanılarak yapılan analize göre, sonuçlar sadece performans beklentisi ve kolaylaştırıcı koşulların, check-in uygulamalarını kullanma amacı üzerinde önemli ve olumlu bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca, sadece Performans Beklentisi ile check-in uygulamalarını kullanma amacı arasındaki ilişki, yaşın ılımlı etkisinden etkilenmektedir. Bu çalışmanın son bölümü, bu çalışmanın getirdiği sınırlamalar hakkında tartışmayı içermekte ve ayrıca bu çalışmanın konusuyla ilgili gelecekteki çalışmalara ilişkin yönetim sonuçları ve önerileri de sunmaktadır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Marketing Management en_US
dc.subject Technology and Social Media en_US
dc.subject Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) en_US
dc.subject Check in Applications--Use of Internet--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) en_US
dc.subject Online social networks Social media Digital communications en_US
dc.subject Social aspects Internet en_US
dc.subject Social aspects en_US
dc.subject UTAUT en_US
dc.subject Performance Expectancy en_US
dc.subject Effort Expectancy en_US
dc.subject Social Influence en_US
dc.subject Facilitating Conditions en_US
dc.subject Behavioral Intention en_US
dc.subject Check-in Applications en_US
dc.subject North Cyprus en_US
dc.title The Relationship between the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology and Social Media (Check-in Applications) en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record