Abstract:
ABSTRACT: The aim of this study is to explore how Facebook entered into our lives at the beginning of the 21st century, become indispensable part of our lives, factors that mainly motivate us to use it and whether it creates addiction on us or not. This site that has entered our live fast and become a part of our daily routines and can attach people to it say and affect their social and psychological behavior.
This study sets out to explore the attitudes of FCMS‘ and FE‘ students at the Eastern Mediterranean University in 2010 and 2011 academic year‘ spring term whether or not Facebook causes addiction. Also, this study sets out to investigate whether there is statistically significant difference between the attitudes of social science and engineering students toward the concept of ‗Facebook addiction‘.
In the present study, data have been collected through a questionnaire comprising two sections. In the first section of the questionnaire 18 questions are asked in order to collect data about demographic information of the students and information about their Facebook use. The second part of the questionnaire is designed according to the 5 point Likert scale and sought to measure students‘ attitudes towards Facebook use and addiction. Also, in order to explore whether statistically any significance between the responses of two faculties‘ students is, T-test is run.
The findings of the study indicate that there is statistically significant difference between the responses of two faculties‘ students in some topics. However, no addictive behavior has been detected with respect to Facebook use. The most important finding is to use Facebook to satisfy people‘s needs to communicate and maintaining communication. Results suggest that, the students of the both faculties use Facebook for communication in general in order to meet some of their social and human needs. Also the site‘s numerous interactive functions have become indispensable in our lives. Keywords: Addiction, Motivation, Communication, Relationship, Agenda, Interactive. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: 21. yüzyılın başlangıcında hayatımıza giren ve şu anda en popüler Sosyal Paylaşım Sitelerinin başında gelen Facebook’un nasıl hayatımızın bir parçası olduğu, bizde onu kullanmaya motive eden faktörleri ve bizde bağımlılık yaratıp yaratmadığı bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Hayatımıza bu denli hızlı bir şekilde giren ve günlük rutinin bir parçası haline gelen bu site, insanları kendine bağlayabilmekte ve onların sosyal ve psikojik davranışlarını etkileyebilmektedir. Bu çalışma, 2010-2011 akademik yılı bahar döneminde Doğu Akdeniz Üniversitesi’nin İletişim ve Mühendislik Fakülteleri öğrencilerinde Facebook’un bağımlılık yapıp yapmadığını araştırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca bu çalışma sosyal bilimler ve mühendislik öğrencilerinin Facebook bağımlılığı olgusu tutumlarında anlamlı bir istatistiksel farklılık olup olmadığını araştırmayı hedeflemektedir.
Mevcut araştırmada, veriler iki bölümden oluşan anket aracılığıyla toplanmıştır. Anketin birinci bölümünde öğrencilerin demografik bilgileri ve Facebook kullanımı hakkında bilgileri elde etmek için 18 soru sorulmuştur. Anketin ikinci bölümü ise beş dereceli Likert ölçeğine göre hazırlanmış ve öğrencilerin Facebook kullanımı ve bağımlılığına karşı tutumlarının ölçülmesi amaçlanmıştır. Ayrıca iki fakülte öğrencilerinin tutumları arasında istatistiksel olarak fark olup olmadığını ortaya koyabilmek için T- test uygulanmıştır. Bu çalışmanın tespitleriyle her iki fakültenin öğrencilerinin yanıtları arasında bazı konularda anlamlı istatistiksel farklılıklar olduğu, ancak Facebook kullanımının öğrenciler üzerinde bağımlılık yaptığına dair bulguya rastlanmamıştır. En önemli bulgu, öğrencilerin Facebook‘u iletişim kurmak ve sürekli iletişimde kalmak gibi ihtiyaçlarını giderilmesinde kullanmasıdır. Sonuçlar gösteriyorki her iki fakülte öğrencileri Facebook‘u genel olarak bazı sosyal ve insani ihtiyaçlarını gidermek maksadı ile kullanmaktadır. Ayrıca sitenin birçok interaktif özellikleri onu hayatımızın vazgeçilmezi haline getirmektedir. Anahtar Kelimeler: Bağımlılık, Motivasyon, iletişim, ilişki, Karşılıklı.
Description:
Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2011. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Bahire Özad.