Gender roles are defined as roles which are related to one’s gender. Children’s gender roles are shaped by many factors such as family, peers, school, etc. and can change based on culture. Parents play a great influence on children’s gender roles and future job aspirations. The aim of the current study was to investigate the influence of parental ambivalent sexism and traditional gender role ideology on children’s traditional gender stereotyped attitudes, non-conforming peer preferences, toy preferences and gender typed aspirations. Seventy-two Turkish-speaking children (31 boys and 41 girls, M=8.90) and their parents (112), including 65 mothers and 47 fathers participated in the study. Children and their parents were recruited from both North Cyprus and Turkey. Results showed that, fathers and mothers had the same amount of scores on benevolent sexism, however fathers’ hostile sexism was higher than mothers’. Hostile sexist fathers’ daughters were more likely to show gender stereotypical beliefs. In non-conforming peer preferences, boys preference for play with masculine girl peers was related with parental ambivalent sexism, parental flexibility and age. In girls however it was related to maternal benevolent sexism and marginally related with fathers’ flexibility. Also, preference for play with feminine toys in boys was related to fathers’ flexibility. There was no significant finding of the influence of parental ambivalent sexism on children’s flexibility in occupation. Limitations and future directions of research are discussed.
Keywords: Gender Roles, Parental influence, Peer preferences, Toy preferences, Ambivalent Sexism Theory
ÖZ:
Cinsiyet rolleri bireyin cinsiyetine bağlı olarak gelişmektedir. Çocukların toplumsal cinsiyet rolleri aile, akranları, okulu vb gibi bir çok faktör tarafından cinsiyete uygunluk için bir kültürü temel alarak şekillendirilmektedir. Ebeveynler çocuklarının toplumsal cinsiyet rolleri ve gelecekteki meslek seçimleri üzerinde daha yüksek etkiye sahiptirler. Yapılan çalışmanın amacı ebeveynlerin çelişik duygulu cinsiyetçilik tutumlarının ve geleneksel toplumsal cinsiyet rol idelojilerinin çocuklarının geleneksel toplumsal cinsiyet stereotip tutumları, cinsiyete uymayan akran seçimleri, oyuncak seçimleri ve gelecek meslek seçimleri üzerindeki etkisini ölçmektir. Araştırmaya, Türkçe konuşan 72 çocuk ve 65 anne ve 47 baba dahil olmak üzere 112 ebeveyn katılmıştır. Çocuklar ve ebeveynleri çalışmaya Kuzey Kıbrıs ve Türkiye'den örneklemdirilmiştir. Yapılan çalışmanın sonucuna bağlı olarak, anneler ve babalar korumacı cinsiyetçilik üzerine eşit puan alırken, babaların annelere kıyasla düşmanca cinsiyetçilikte daha fazla olduğu saptanmıştır. Ayrıca, düşmanca cinsiyetçilik gösteren babaların kızları yüksek oranda toplumsal cinsiyet stereotipik düşünceler göstermeye eğilimli bulunmuştur. Cinsiyete uymayan akran seçiminde, maskülen kız akranıyla daha çok oynamaya eğilimli erkek çocuklar ile ebeveyinlerinin çelişik duygulu cinsiyetçiliği, ebeveynlerin cinsiyet esnekliği ve çocuğun yaşı arasında anlamlı bir ilişki bulunurken maskülen kız akranıyla oynamayı daha çok tercih eden kız çocukları ile anneleri arasında ise yüksek oranda korumacı cinsiyetçilik ve marjinal oranda babaların cinsiyet esnekliği arasında ilişki bulunmuştur. Ayrıca, feminen oyuncaklarla oynamayı tercih eden erkek çocukları ile babalarının cinsiyet esnekliği arasında yüksek bir ilişki bulunmaktadır. Ancak, ebeveynlerin çelişik duygulu cinsiyetçilik
tutumlarının çocukların gelecekteki meslek seçimleri üzerinde bir etki saptanmamıştır. Çalışmanın sınırlılıkları ve gelecek çalışmalar için önemi son kısımda tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Cinsiyet rolleri, Ebeveyn etkisi, Akran etkisi, Oyuncak seçimi, Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik