Influence of Big Five Personality Model on Propensity to Complain – A case of dormitory

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Öney, Emrah
dc.contributor.author Kharrazi, Asal
dc.date.accessioned 2021-08-27T06:22:24Z
dc.date.available 2021-08-27T06:22:24Z
dc.date.issued 2019-07
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.citation Kharrazi, Asal. (2019). Influence of Big Five Personality Model on Propensity to Complain – A case of dormitory. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5063
dc.description Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2019. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Emrah Öney. en_US
dc.description.abstract The importance of complaining behavior has been discovered long ago, and the attention from only 1970s had been mainly considered (Fornell and Westbrook, 1979). Unsatisfied individuals who express their feelings and thoughts, experience significant elevation in satisfaction when they assess products or services compared those who do not comment. Research done by scholars leave evidence showing that distinguishing the difference between attitudinal complain and propensity to complain is relevantly a difficult task (Susskind, 2006). Scholars have suggested that when individuals complain there are factors influencing this behavior. These major factors are categorized as personal, culture and situational. The personal factors had been studied by scholars for years and the outcome have asserted the fact that personality traits are key determinant driving this behavior (Fornell and Westbrook, 1979; Jacoby and Jaccard, 1981; Richins, 1983; Singh, 1990; Harris and Mowen, 2001; Phau and Sari, 2004; Bodey and Grace, 2007; Grougio and Pettigrew, 2009; Sharma et al., 2010; Ekinci et al., 2016). In this study Big Five personality traits model is examined and the relevant instruments are used to probe the students in Eastern Mediterranean University of North Cyprus propensity to complain. Given this aim, there are several objectives than can be hypothesized as outcomes of this study. Data collection was conducted among 385 students from EMU dormitories in campus area. In total five hypotheses are proposed to be tested in this thesis. Based on the study and exhausted hypotheses, it is concluded that students with personality traits of Conscientiousness and Emotional Stability has relatively positive and negative tendency on propensity to complain. The content of findings were included in this thesis followed by discussion about the objectives of the study from the findings. Nonetheless, similar to any social science research, limitations and future implementations of this research were also exhausted in the final chapter. Keywords: Agreeableness, Big Five Personality Traits, Complaining Behavior, Personality, Conscientiousness, Day and Landon, Emotional Stability, Extraversion, Introversion, Openness to Experience, Propensity to Complain. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Şikayet etme davranışının önemi uzun zaman önce keşfedilmiş ve sadece 1970'lerden gelen dikkat esas alinmıştır. (Fornell ve Westbrook, 1979). Duygularını ve düşüncelerini ifade eden tatminsiz bireyler, bu konuda yorum yapmayanlara kıyasla ürün veya hizmetleri değerlendirmekte önemli bir memnuniyet yükselişi yaşarlar. Bilim adamları tarafından yapılan araştırmalar, tutumsal şikayet ile şikayet etme eğilimi arasındaki farkın ayırt etmede zor bir iş olduğunu göstermektedir (Susskind, 2006). Araştırmacılar, bireylerin şikayet etme surumunda bu davranışlarını etkileyen faktörler olduğunu öne sürdüler. Ana faktörler kişisel, kültür ve durumsal olarak kategorize edilebilinir. Kişisel faktörler yıllarca araştırmacılar tarafından çalışılmıştır ve sonuç olarak, kişilik özelliklerinin bu davranışı yönlendiren kilit belirleyici olduğunu iddia edilmiştir (Fornell ve Westbrook, 1979; Jacoby ve Jaccard, 1981; Richins, 1983; Singh, 1990; Harris ve Mowen). , 2001; Phau ve Sari, 2004; Bodey ve Grace, 2007; Grougio ve Pettigrew, 2009; Sharma ve diğerleri, 2010; Ekinci ve diğerleri, 2016). Bu çalışmada, Büyük Beş isimli kişilik özelliği modeli incelenmiştir ve Kuzey Kıbrıs’taki Doğu Akdeniz Üniversitesi öğrencilerinin şikayetçi olma eğilimlerini ölçmek için ilgili araçlar kullanılmıştır. Bu amacı göz önüne alarak, bu çalışmanın sonuçları olarak varsayılabilecek diğer hedefler vardır. Veri toplama, kampus bölgesindeki DAÜ yurtlarından 385 öğrencinın katılımı ile yapılmıştır. Bu tezde test edilmek üzere toplam beş hipotez önerilmiştir. Çalışmaya ve tükenmiş hipotezlere dayanarak, kişilik özelliklerinden İnsaflılık ve Duygusal Kararlılık özelliklerine sahip öğrencilerin göreceli olarak olumlu ve olumsuz olarak şikayet etme eğilimine daha çok sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Bulguların içeriği bu tez çalışmasına dahil edilip, ardından araştırmanın hedefleriyle ilgili bulgular tartışılmıştır. Bununla birlikte, herhangi bir sosyal bilim araştırmasına benzer şekilde, bu araştırmanın kısıtlamaları ve gelecekteki uygulamaları da sonuç bölümünde tamamlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Anlaşılabilirlik, Büyük Beş Kişilik Özellik, Şikayet Davranışı, Kişilik, Vicdani, Gündüz ve Landon, Duygusal Kararlılık, Dışa Dönme, İç içe Geçme, Tecrübe Açıklığı, Şikayet Eğilimi. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Marketing Management en_US
dc.subject Consumer attitudes--Consumer satisfaction en_US
dc.subject Agreeableness en_US
dc.subject Big Five Personality Traits en_US
dc.subject Complaining Behavior en_US
dc.subject Personality en_US
dc.subject Conscientiousness en_US
dc.subject Day and Landon en_US
dc.subject Emotional Stability en_US
dc.subject Extraversion en_US
dc.subject Introversion en_US
dc.subject Openness to Experience en_US
dc.subject Propensity to Complain en_US
dc.title Influence of Big Five Personality Model on Propensity to Complain – A case of dormitory en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record