Social events on Facebook have become one of the well-known activities carried out on Facebook because of the popularity in the world. Facebook serves as medium to announce events or invite people to an event. This study aims to investigate the effectiveness of announcement of social event made on Facebook and to know if people really feel invited if announcement is done on Facebook.
Quantitative methodology is used for this study in which the total number of 300 hundred students from Eastern Mediterranean University in fall semester 2018 participated. The total number of students as of the time is around 20,000. The questionnaire comprises of 35 questions and it is an in-house questionnaire. The questionnaire comprises three sections the demographic information, about Facebook and social events, statements organized according to five point Likert scale questions. The data obtained through the study is analyzed through descriptive statistics.
The findings indicate that a considerable number of Eastern Mediterranean University students use Facebook to announce their social events and is very effective due to the fact that they feel invited if social events are announced on Facebook among their friends and families.
ÖZ:
Facebook’un dünyada popüler olması nedeniyle Facebook’taki sosyal olaylar çok iyi bilinen aktiviteler olmuşlardır. Facebook olayları duyurmada ve insanları bir olaya davet etmekte kullanılmaktadır. Bu çalışma Facebook’ta sosyal olayları duyurmanın etkilerini ve insanların Facebook’ta yapılan anonslar sonucunda gerçekten de davet edildiklerini hissedip hissetmediklerini araştırmayı amaçlamaktadır.
2018 Güz döneminde, Doğu Akdeniz Üniversitesinde okuyan toplam 300 öğrenci, nicel yöntemin kullanıldığı bu çalışmada yer almıştır. Kurumda çalışma yapıldığı dönemde, toplam öğrenci sayısı 20,000 civarındadır. Hazırlanan ankette toplam 35 soru vardır.
Anket üç bölümden oluşmaktadır. Demografik bilgiler, Facebook ve sosyal olaylar ve 5li Likert ölçeğine göre hazırlanan sorular, Toplanan veriler, betimsel istatistik kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular, çalışmaya katılan Doğu Akdeniz Üniversitesi öğrencilerinin önemli bir bölümünün kendi sosyal olaylarını duyurmakta Facebook’u kullandıklarını ve kendileri Fcaebook’ta arkadaşları veya aileleri tarafında bir duyuru gördüklerinde davet edilmiş hissettiklerini göstermektedir. Buna bağlı olarak da bu yöntem etkili olduğunu ortaya konmaktadır.