Ortaokul Öğrencilerinin Sağlık Algısı ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Manav, Gülay
dc.contributor.author Karabacak, Esra
dc.date.accessioned 2021-08-31T10:04:44Z
dc.date.available 2021-08-31T10:04:44Z
dc.date.issued 2019-02
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.citation Karabacak, Esra. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Sağlık Algısı ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Hemşirelik Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5081
dc.description Hemşirelik Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, 2019. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Gülay Manav. en_US
dc.description.abstract Today, it is very important to promote positive health behaviors and adopt a healthy lifestyle in order to improve health and prevent diseases. While health-related behaviors of an individual affect his or her health condition, beliefs, attitudes and perceptions are also involved in the development of health behaviors. It should be considered as an important public health service to help adolescents protect and maintain their well-being and to help them enhance their behaviors by evaluating their health perceptions and healthy life behaviors. Therefore, this descriptive research study was conducted to assess health perceptions and healthy lifestyle behaviors of middle school students. The research was conducted on 346 students selected by using the stratified and simple random sampling method in all middle schools (three state middle schools and one private middle school) in Famagusta District. The Personal Information Form, the Health Perception Scale and the Healthy Lifestyle Behaviors Scale (HLBS) II were used as data collection instruments. The students in the sample were found to score an average of 52.96±7.73 points on the Health Perception Scale. Therefore, the health perception of the students was found to be moderate. The students scored an average of 130.42±20.71 points on the HLBS II scale. The overall scores of the students who were included in the study on the Health Perception Scale were found to statistically significantly and positively correlate with their overall scores on the Healthy Lifestyle Behaviors Scale II and their scores on all dimensions of the scale. This means that the perception of health directly affects the behaviors of healthy lifestyle. In conclusion, it is recommended to carry out studies for raising students’ health perceptions and improving their healthy lifestyle behaviors because enhancing health perceptions of students positively affects their healthy life behaviors. Keywords: Adolescent, Health Perception, Healthy Lifestyle, Nurse. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Günümüzde sağlığı geliştirme ve hastalıkları önlemede olumlu sağlık davranışlarının desteklenmesi ve sağlıklı yaşam biçiminin benimsenmesi oldukça önemlidir. Bireyin sağlık davranışları sağlık durumu etkilerken, sağlık davranışların gelişiminde inançlar, tutumlar ve algılar da rol almaktadır. Ergenlerin sağlık algıları ve sağlıklı yaşam davranışları değerlendirilerek iyilik halini korumak, sürdürmek ve geliştirici davranışları kazandırmak önemli bir toplum sağlığı hizmeti olarak görülmelidir. Bu nedenle tanımlayıcı tipteki bu araştırma ortaokul öğrencilerinin Sağlık Algısı ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma Gazi Mağusa ilçesinde bulunan tüm ortaokullarında (üç devlet ve bir özel ortaokul) okuyan 346 öğrencide tabakalı ve basit rastgele örneklem seçim yöntemiyle yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak Öğrenci Tanıtıcı Bilgi Formu, Sağlık Algısı Ölçeği ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II kullanılmıştır. Örneklem grubunda yer alan öğrencilerin sağlık algısı ölçeğinden ortalama 52.96±7.73 puan aldıkları görülmüştür. Bunun sonucunda öğrencilerin sağlık algısının orta düzeye olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ölçeğinden ortalama 130.42±20.71 puan almışlardır. Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin sağlık algısı ölçeği genelinden aldıkları puanlar ile Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları II ölçeği genelinden ve ölçekte yer alan tüm alt boyutlardan aldıkları puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü korelasyonlar olduğu saptanmıştır. Buda Sağlık algısının, sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını doğrudan etkilediği anlama gelmektedir. Sonuç olarak öğrencilerin sağlık algılarının artırılması, sağlıklı yaşam davranışlarını olumlu yönde etkilediği için sağlık algılarını yükseltmeye ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını geliştirmeye yönelik gerekli çalışmaların yapılması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Ergen, Sağlık Algısı, Sağlıklı Yaşam Biçimi, Hemşire. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Hemşirelik en_US
dc.subject Sağlık Algısı--Sağlıklı Yaşam--Ortaokul Öğrencileri en_US
dc.subject Ergen en_US
dc.subject Sağlık Algısı en_US
dc.subject Sağlıklı Yaşam Biçimi en_US
dc.subject Hemşire en_US
dc.subject Adolescent en_US
dc.subject Health Perception en_US
dc.subject Healthy Lifestyle en_US
dc.subject Nurse en_US
dc.title Ortaokul Öğrencilerinin Sağlık Algısı ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record