EFL Instructors’ Attitudes Towards Burn-out and Job Satisfaction: TRNC Evidence

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Shibliyev, Javanshir
dc.contributor.author Allahkerim, Gizem
dc.date.accessioned 2021-09-01T11:17:22Z
dc.date.available 2021-09-01T11:17:22Z
dc.date.issued 2020-01
dc.date.submitted 2020
dc.identifier.citation Allahkerim, Gizem. (2020). EFL Instructors’ Attitudes Towards Burn-out and Job Satisfaction: TRNC Evidence. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5088
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2020. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Javanshir Shibliyev. en_US
dc.description.abstract Teaching profession can be accepted as one of the stressful occupations since teachers are playing a prominent role at shaping the future of the nations. Furthermore, it could be mentioned that English Foreign Language teachers are experiencing intensive stress when compared to their colleagues from different fields since they should update their knowledge. The fundamental goal of the current study is to explore the main factors which lead to teacher burn-out and job dissatisfaction and create better understanding regarding burn-out and job satisfaction of the EFL teachers who are working at public and private schools in TRNC. The present study was conducted with 203 EFL teachers. Besides of these, the study also aimed to test the significance between socio-demographic variables such as gender, age, academic status, marital status, salary, previous work experience and overall work experience in terms of burn out and job satisfaction and investigate the relationship between burn out and job satisfaction. Maslach Burn out Inventory (MBI) and Minessota Job Satisfaction Questionnaire (MSQ) were implemented to collect the data from the participants. Moreover, the study employed mean analysis, parametric and non-parametric analysis and lastly Pearson Momentum Correlation Coefficient analysis to reveal the findings. The results showed that no statistical difference was occurred on gender on the basis of burn-out and job satisfaction whereas status, age, academic status (level of education), marital status, previous work experience and lastly overall work experiences were found to be statistically significant in terms of burn-out and job satisfaction. The study also revealed that emotional exhaustion and depersonalization are inversely linked with job satisfaction whereas personal accomplishment and job satisfaction have proportional relationship. Keywords: English Language, EFL teachers, TRNC, Burn-Out, Job Satisfaction, Pearson Momentum Correlation Coefficient en_US
dc.description.abstract ÖZ: Öğretmenlik mesleği stresli mesleklerden biri olarak kabul edilebilmektedir. Bunun nedeni ise öğretmenlerin gelecek nesillere bilgi aktararak uluslarının geleceğini şekillendirmede önemli bir rol oynamalarıdır. Diğer yandan, yabancı dil İngilizce öğretmenlerinin farklı alanlarda görev alan meslektaşlarına oranla daha yoğun stres yaşadıkları tespit edilmiştir. Bunun altında yatan sebep; İngilizce öğretmenlerinin dil bilgilerini sürekli güncel tutmaktır. Mevcut çalışmanın temel amacı; KKTC’de gerek devlet gerekse özel okullarda görev alan yabancı dil ingilizce öğretmenlerinin tükenmişlik ve iş tatminsizliği yaşamalarına sebep olan ana etkenleri ortaya koymaktır. Çalışma, özel ve devlet okullarında görev alan 203 yabancı dil İngilizce öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada, katılımcılardan veri toplamada Maslach Tükenmişlik Envanteri ile Minessota İş Tatmini ölçeklerinden faydalanılmıştır. Verilerin ortaya çıkarılmasında; ortalama analizleri, parametrik ve parametrik olmayan anlamlı fark analizleri ve Pearson Momentler Korelasyon Kat Sayısı analizi uygulanmıştır. Araştırmada ortaya çıkan neticeler; tükenmişlik ve iş doyumu açısından cinsiyet üzerinde istatistiksel bir fark bulunmadığını, ancak statü, medeni durum, yaş, eğitim düzeyi, geçmiş iş tecrübesi ve son olarak toplam iş tecrübesi değişkenlerinin tükenmişlik ve iş doyumu bağlamında istatistiksel olarak farklılıklar göstermiştir. Diğer yandan, araştırmada; duygusal tükenme ve duyarsızlaşmanın boyutlarının iş doyumu ile zıt yönlü, ancak kişisel başarı boyutunun iş doyumu ile pozitif bir ilişkiye sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: İngilizce Dersi, Yabancı Dil İngilizce Öğretmeni, KKTC, Tükenmişlik, İş Tatmini, Pearson Momentum Korelasyon Katsayısı en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject English Language en_US
dc.subject EFL teachers en_US
dc.subject TRNC en_US
dc.subject Burn-Out en_US
dc.subject Job Satisfaction en_US
dc.subject Pearson Momentum Correlation Coefficient en_US
dc.title EFL Instructors’ Attitudes Towards Burn-out and Job Satisfaction: TRNC Evidence en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record