The aim of this research is to examine the opinions of the teachers related to the „Content‟, „Form‟, „Measurement and Assessment‟ and „Usage‟ of the 3rd Grade Mathematics Textbooks.
The research design of the study was based on the principles of triangulation that allows the incorporation of quantitative and qualitative approaches. The participants of the study involved 50 3rd grade teachers who volunteered to participate in the study and are currently teaching in primary schools in Famagusta and Iskele districts. The quantitative data were collected through the „Teachers' Opinions Scale about the Third Grade Mathematics Textbook‟ and analysed using SPSS Statistics 22. On the other hand, qualitative data were gathered from the teachers using semi-structured interview questions and were analysed through content analysis.
The findings gathered from the teachers' opinions about the 3rd Grade Mathematics Textbook revealed that the teachers did not agree with the expressions related to the „Content‟ and „Form‟ dimensions of the textbook, yet they were neutral as regards the expressions related to the „Measurement and Assessment‟ and „Usage‟ dimensions of the textbook. On the other hand, in relation to these four dimensions in qualitative findings, the teachers reported that the content of the book does not match with the objectives of the program and the problems in the activities are insufficient; the design of the cover and the pictures and colors of the book are suitable for the children, yet in the book the pictures are not up to date and the writing format is not suitable; the number and scope of the problems are insufficient and the problems are
inadequate to the level of the students; finally, the problems in the book are solved in the classroom, yet homework is assigned from the book. At the end of the study, some suggestions were made for the improvement of the textbook under investigation.
Keywords: Mathematics Textbook, Teacher, Content, Form, Measurement and Evaluation, Use.
ÖZ:
Bu araĢtırma ilkokul 3. sınıf Matematik Ders Kitabı‟nın, „Ġçerik‟, „Biçim‟, „Ölçme Değerlendirme‟ ve „Kullanım‟ boyutlarına iliĢkin öğretmen görüĢlerini incelemeyi amaçlamaktadır.
Bu çalıĢma, nicel ve nitel verilerin bir arada kullanılmasına olanak sağlayan bir karma çalıĢmadır. ÇalıĢma grubunu, Gazimağusa ve Ġskele ilçelerinde bulunan ilkokullarda görev yapan ve çalıĢmaya gönüllü katılan 50 üçüncü sınıf öğretmeni oluĢturmaktadır. Nicel veriler öğretmenlerden “Üçüncü Sınıf Matematik Ders Kitabı Hakkında Öğretmen GörüĢleri Ölçeği” ile toplanmıĢ ve SPSS 22 paket programı ile analiz edilmiĢtir. Nitel veriler ise, öğretmenlerden yarı yapılandırılmıĢ görüĢme sorularıyla elde edilmiĢ ve içerik analizi kullanılarak analiz edilmiĢtir.
3. sınıf Matematik Ders Kitabı‟na iliĢkin elde edilen nicel bulgular, öğretmenlerin kitabın „Ġçerik‟ ve „Biçim‟ boyutlarına yönelik ifadelere katılmadıklarını, „Ölçme Değerlendirme‟ ve „Kullanım‟ boyutlarına yönelik ifadelerde ise kararsız olduklarını ortaya çıkarmıĢtır. Bu dört boyuta iliĢkin nitel bulgularda ise öğretmenler, ders kitabı içeriğinin öğretim programı hedefleri ile örtüĢmediğini ve etkinliklerde yer alan problemlerde yetersizliklerin olduğunu; ön kapak tasarımının ve resim ve renklerin çocuklar için uygun olduğunu, fakat resimlerin güncel ve yazım formatının uygun olmadığını; problem sayısının ve kapsamının yeterli olmadığını ve problemlerin öğrenci seviyesine uygun olmadığını; son olarak, kitapta yer alan problemlerin sınıfta çözüldüğünü, fakat kitaptan ödev verilmediğini belirtmiĢtir. ÇalıĢmanın sonunda, kitabın geliĢtirilmesine iliĢkin bazı öneriler sunulmuĢtur.
Anahtar Kelimeler: Matematik Ders Kitabı, Öğretmen, Ġçerik, Biçim, Ölçme Değerlendirme, Kullanım.