Investigating the Pre-service English Teachers' Perceptions of the Use of Smart Board Technology

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Osam, Ülker Vancı
dc.contributor.author Younis, Hanya Farag Awad
dc.date.accessioned 2021-09-02T10:40:55Z
dc.date.available 2021-09-02T10:40:55Z
dc.date.issued 2019-07
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.citation Younis, Hanya Farag Awad. (2019). Investigating the Pre-service English Teachers' Perceptions of the Use of Smart Board Technology. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5106
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2019. Supervisor: Prof. Dr. Ülker Vancı Osam. en_US
dc.description.abstract The current case study attempted to investigate the English Language Teaching (ELT) students’ perceptions regarding the use of smart board (SB) technology from two different perspectives: i) as current students and ii) as prospective teachers of English language. The target population of the study was the students enrolled in the ELT undergraduate program of the Foreign Language Education (FLE) department, at Eastern Mediterranean University (EMU). A total number of 100 pre-service teachers of English responded to the questionnaire and 14 students volunteered to participate in the interviews. Moreover, a triangulation of methods was applied to collect quantitative and qualitative data through the use of a questionnaire and semi-structured interviews. The questionnaire consisted of 26 items presented on 5-Likert scale of strongly agree to strongly disagree and included biographical questions and four open ended questions. It revealed a result of 88% of reliability on Cronbach's alpha scale of the SPSS program. The findings suggested that the pre-service teachers of English at the ELT program were positive about the smart board use and would like to integrate the tool in their future careers; however, the students specified their preferences over the tool’s use and identified some shortcomings. The students believed that the smart board can be motivating, interesting, effective, fun, amusing, more convenient and easier to use, but they did not like the excessive use of PowerPoint presentations on the smart boards. Their responses also pointed out a lack of technological knowledge (TK) of both teachers and students to use the smart board and technical issues which caused waste of time during lessons. The study is believed to be a basis for conducting more future research about the utilization of smart board technology inside the university’s classrooms. The study can also provide an evidence for the administrators to invest more in smart board technology. On the other hand, further research can focus on the development of alternative ways to motivate the students and create the appropriate atmosphere for the utilization of the smart board technology to prevent somehow negative or unfavorable perceptions against it. Keywords: smart boards, pre-service teachers, perceptions, teacher knowledge, technological knowledge en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışma, İngilizce Öğretmenliği programındaki öğrencilerin akıllı tahta teknolojisinin kullanımına ilişkin algılarını iki farklı açıdan araştırmayı hedeflemektedir: i) öğrenci olarak derslerde akıllı tahta kullanılmasına ilişkin algıları, ii) öğretmen adayı olarak akıllı tahtayı gelecekteki kariyerlerinde kullanmalarına ilişkin algı ve düşünceleri. Araştırmaya katılanlar, Doğu Akdeniz Üniversitesi'nde Yabancı Diller Eğitimi (YDE) Bölümünün İngilizce Öğretmenliği lisans programından gönüllü olarak katılan toplam 100 öğretmen adayıdır. Bu katılımcılara bir anket uygulaması yapılmış, ayrıca gönüllü 14 öğrenci ile de yarı-yapılandırılmış mülakat gerçekleştirilmiştir. Nicel veri toplama aracı olan anket, ‘kesinlikle katılmıyorum’ ile ‘kesinlikle katılıyorum’ seçenekleri arasında 5’li Likert ölçeğinde sunulan 26 maddeden oluşmakta, ayrıca katılımcıların biyografik özelliklerini araştıran sorularla dört adet açık uçlu soru içermektedir. Nitel veri toplama aracı olan yarı-yapılandırılmış mülakatta ise katılımcılara ankette sorulan soruların daha derinlemesine irdelenmesine yarayacak sorular yönlendirilmiştir. Bu sayede çalışmanın güvenirliği ve geçerliliğini artıracak veri çeşitlemesi sağlanmıştır. Anketin SPSS programındaki analizi, anketin güvenilirliğini Cronbach alfa ölçeğinde % 88 olarak hesaplamıştır. Analiz sonucunda elde edilen bulgular, İngilizce Öğretmenliği programındaki öğretmen adaylarının akıllı tahta kullanımı konusundaki algılarının ve düşüncelerinin olumlu olduğunu ve bu eğitim aracını gelecekteki kariyerlerine entegre etmek istediklerini ortaya koymuştur. Ayrıca bulgular, katılımcıların akıllı tahta kullanımı konusundaki tercihlerini saptamış ve dile getirdikleri bazı eksiklikleri/aksamaları belirlemiştir. Öğrenciler akıllı tahtanın kullanımının motive edici, ilginç, etkili, eğlenceli, daha kullanışlı ve daha kolay olduğunu vurgulamakla birlikte, akıllı tahtalarda Power Point sunumlarının aşırı kullanılmasından hoşlanmadıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca verilen yanıtlar, hem öğretmenlerin hem de öğrencilerin teknolojik bilgi eksikliği (TK) olduğuna ve derslerde zaman kaybına neden olan teknik sorunların varlığına işaret etmiştir. Çalışmanın, öğretmen eğitiminde akıllı tahta teknolojisinin kullanımı hakkında daha fazla araştırma yapmak için bir temel oluşturduğu söylenebilir. Çalışma bulguları, yöneticilerin akıllı tahta teknolojisine daha fazla yatırım yapmaları için bir kanıt olarak değerlendirilebilir. Öte yandan, akıllı tahta kullanımına karşı olumsuz algıların önlenmesi için akıllı tahta teknolojisinin kullanımına uygun ortamların yaratılmasına ve öğrencileri motive edecek alternatif yöntemlerin geliştirilmesine dair daha fazla araştırmanın yapılması önerilebilir. Anahtar Kelimeler: akıllı tahtalar, öğretmen adayları, algı, öğretmen bilgisi, teknolojik bilgi en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject English Language--Use of--Smart Board Technology en_US
dc.subject Information Systems Applications--Information Technology--English Teaching en_US
dc.subject Educational technology for English Language teaching en_US
dc.subject Smart boards en_US
dc.subject pre-service teachers en_US
dc.subject perceptions en_US
dc.subject teacher knowledge en_US
dc.subject technological knowledge en_US
dc.title Investigating the Pre-service English Teachers' Perceptions of the Use of Smart Board Technology en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record