In this research, the book Magma Mavera, containing the first twenty-five-year
poems of one of the most important poets of Turkish Cypriot literature Filiz
Naldöven’s art has been examined in terms of content, form, style in the framework
of Feminist Criticism Theory. This study focuses on Cyprus literature, the history of
feminism, the life and poetics of Filiz Naldöven; the books Başlayarak Mermerin
Yarasından, Sevgidendoğma, Kon… Gü… ve Öl Beni located in Magma Mavera are
examined chronologically; similarities and differences in terms of form, content,
style are determined.
The active-passive stance of the feminine subject in these poems and the use of
nature in the poems with positive or negative form has been tried to explained with
existentialism, philosophical ideas such as Hegel's idea of existence, and mythologies
such as the Mother Goddess Cybele of Anatolia, Demeter the Greek Goddess of
Fertility, Aphrodite the Goddess of Love.
ÖZ:
Bu araştırmada, Kıbrıs Türk edebiyatının önemli şairlerinden biri olan Filiz
Naldöven’in sanatının ilk yirmi beş yıllık şiirlerini içeren Mağma Mavera kitabı;
içerik, biçim, üslup bakımından Feminist Eleştiri Kuramı çerçevesinde irdelenmiştir.
Bu araştırmada Kıbrıs edebiyatı, feminizmin tarihi, Filiz Naldöven’in hayatı ve
poetikası üzerinde durulmakta; Mağma Mavera’nın içinde yer alan Başlayarak
Mermerin Yarasından, Sevgidendoğma, Kon… Gü… ve Öl Beni kitapları kronolojik
olarak incelenmekte; biçim, içerik, üslup bakımından benzerlikleri ve farklılıkları
tespit edilmektedir.
Bu şiirlerde bulunan dişil öznenin etkin-edilgen duruşu ile şiirlerdeki doğanın
olumlu veya olumsuz şekliyle kullanılışı; varoluşçuluk, Hegel’in varlık düşüncesi
gibi felsefî düşüncelerle ve Anadolu kökenli Ana Tanrıça Kibele, Yunan Bereket
Tanrıçası Demeter, Aşk Tanrıçası Afrodit gibi mitolojilerle yorumlanıp
aydınlatılmaya çalışılmıştır.