Today, specialists and governments dealing with Pervasive Development Disorder (PDD) are trying to minimize the experienced problems of the individuals with educational methods chosen carefully after extensive research. However, because of various reasons the families of those who cannot reach these organizations are trying to give appropriate education at home. During these trainings while selecting the educational methods, the families prefer Internet and related software solutions. Recently, many mobile applications are available in mobile applications markets about PDD education. The thesis is about developing a mobile application recommendation system to suggest most appropriate mobile applications of the PDD children to help their families in their children education. Most important PDD recently seen is Autism Spectrum Disease (ASD) which is the target audience for our thesis. However, they have different functionalities and purposes for educating the children with ASD such as; build fine motor skills, develop interactive skills etc. via mobile applications. The aim of this thesis are: (1) develop insufficient skills of the children with ASD through appropriate mobile applications and physical activities, (2) support ASD specialist or teachers to send appropriate tests for their students through system functions and get answers from parents’ mobiles and follow the analysis of results, (3) find special educational mobile applications in mobile markets to support parents and specialties during education of children with ASD, (4) support parents by suggesting appropriate educational mobile applications and physical activities as homework.
Keywords: Autism Spectrum Disease, Recommendation Systems, Education, E-learning, Mobile Applications.
ÖZ: Yaygın Gelişme Bozukluğu (YGB) ile ilgilenen uzmanlar ve hükümetler, geniş kapsamlı araştırmalardan sonra özenle seçilmiş eğitim yöntemlerini kullanarak, günümüzde bireylerin yaşadığı sorunları en aza indirme hedefindedir. Ancak, çeşitli nedenlerden dolayı bu kuruluşlara ulaşamayan aileler, genelde YGB bozukluğu olan çocuklarına evde uygun eğitimi vermeye çalışıyorlar. Bu eğitimler sırasında eğitim yöntemlerini seçerken, aileler interneti ve ilgili yazılım çözümlerini kullanmayı tercih ediyorlar. Tez konusu, YGB çocuklu ailelere çocuklarının eğitiminde yardımcı olacak en uygun mobil uygulamalarını önermek için, bir mobil uygulama öneri sistemi geliştirmek üzerinedir. Son zamanlarda, en yaygın YGB türü olan ve tezin hedef kitlesi olan Otizm Spektrum Hastalığı (OSH) 'dır. Ancak, uygulamada OSH'li çocukları eğitmek için farklı yaklaşımlar ve amaçlar vardır, örneğin; mobil uygulamalar aracılığıyla çocukların motor beceriler geliştirmek, karışlıklı iletişim becerilerini geliştirmek vb. Bu tezin amacı: (1) uygun mobil uygulamalar ve fiziksel aktivite önerileri ile OSH'li çocukların yetersiz becerilerini geliştirmek, (2) OSH uzmanına veya öğretmenlerine, bireyler için sistem fonksiyonları aracılığıyla uygun testler gönderme ve ebeveynlerin cep telefonlarından cevap alma ve sonuçların analizini takip etme konusunda destek vermek, (3) OSH'li çocukların eğitimi sırasında ebeveynleri ve eğitmenleri desteklemek için mobil pazarlardaki özel eğitici mobil uygulamaları bulmak, (4) uygun eğitim amaçlı mobil uygulamalar ve fiziksel aktiviteler ev ödevi gibi önererek ebeveynlerin bilgilerini destekler.
Anahtar Kelimeler: Otizm Spektrum Hastalığı, Öneri Sistemleri, Eğitim, E-öğrenme, Mobil Uygulamalar.