İlkokul Öğrencilerinde Saldırganlık ve Benlik Saygısının Belirlenmesi

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kublay, Gülümser (Eş-Tez Danışmanı)
dc.contributor.advisor Cimete, Güler (Tez Danışmanı)
dc.contributor.author Çaplı, Burcu
dc.date.accessioned 2021-11-03T13:40:52Z
dc.date.available 2021-11-03T13:40:52Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019-02
dc.identifier.citation Çaplı, Burcu. (2019). İlkokul Öğrencilerinde Saldırganlık ve Benlik Saygısının Belirlenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Hemşirelik Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5152
dc.description Hemşirelik Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, 2019. Eş-Tez Danışmanı: Prof. Dr. Gülümser Kublay ve Tez Danışmanı: Prof. Dr. Güler Cimete. en_US
dc.description.abstract Aggression which is defined as the way of environmentally harmful behavior includes violence and bullying, and it is becoming increasingly widespreed among children and young people. Violence affects the physical, mental and psycho-social development of children who are both violent and victims of violence. Self-esteem can lead to aggression reactions due to the lack of self-confidence and high perception of threat, and may also pave the way for victims of violence. This study was carried out to determine the aggression characteristics and self-esteem of elementary school students. The sample of study consisted of 350 students in 4th and 5th grades of 7 primary schools inGazimagusa. The “Personal Information Form”, the “Buss-Perry Aggression Questionnaire” and the “Coopersmith Self-Esteem Inventory” were used as data collection instruments. Data were collected between March and April 2018. Data were analyzed by using the SPSS 24.0 software program, and t-tests and ANOVAs were used during the analysis. Mean scores of students‟ Coopersmith Self-Esteem Inventory were found to be ̅ :18.0 (min:7, mak:25), Buss and Perry Aggression Scale mean scores of them were found to be ̅ 50.3 (min: 22, mak: 95). These scores show that students' self-esteem is good and aggression levels are low. A negative correlation between two scale scores showed that aggression decreased as self-esteem increased. The aggression scores of the male students, the 5th grade students, the students whom their fathers have low education level and those with violent content playing and watching film were higher and the self-esteem scores were lower. Although students' aggression scores were not high, it was concluded that it would be beneficial to realize aggression-reducing approaches towards students in schools in the light of the literature information about the increase in aggression in children as age progresses. Keywords: Aggression, Violence, Self-Esteem, School Nursing, School Health en_US
dc.description.abstract ÖZ: Çevreye zarar verici davranış biçimi olarak tanımlanan saldırganlık, şiddet ve zorbalığı da içermekte ve çocuklar ile gençler arasında giderek yaygınlaşmaktadır. Şiddet, hem şiddet uygulayan hem de şiddet mağduru olan çocukların fiziksel, zihinsel ve psiko-sosyal gelişimlerini olumsuz yönde etkilemektedir. Benlik saygısı düşük çocukların özgüven eksikliği ve tehdit algısı yüksekliği nedeniyle saldırganlık tepkilerine yol açabileceği gibi, şiddet mağduru olmasına da zemin hazırlayabilir. Bu araştırma; ilkokul öğrencilerinin saldırganlık özellikleri ve benlik saygılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Gazimağusa‟daki 7 ilkokulun 4. ve 5.sınıflarında okuyan 350 öğrenci oluşturmuştur.Veri toplama aracı olarak, „„Tanıtıcı Bilgi Formu‟‟ „„Buss ve Perry Saldırganlık Ölçeği‟‟ve „„Coopersmith Özsaygı Envanteri” kullanılmıştır. Veriler Mart-Nisan 2018 tarihleri arasında toplanmıştır. Veriler SPSS 24.0 programı kullanılarak değerlendirilmiş, değerlendirmede t testi ve anova testleri kullanılmıştır. Öğrencilerin Coopersmith Özsaygı Envanteri puan ortalamaları ̅ :18.0 (min 7, mak: 25), Buss ve Perry Saldırganlık Ölçeği puan ortalamaları ̅ 50.3 (min: 22, mak: 95) bulunmuştur. Bu puanlar, genel olarak öğrencilerin benlik saygılarının iyi, saldırganlık düzeylerinin düşük olduğunu göstermektedir. İki ölçek puanları arasındaki negatif yönlü ilişki, özsaygı yükseldikçe saldırganlığın düştüğünü göstermiştir. Erkek öğrencilerin, 5. sınıfta olanların, baba eğitim düzeyi düşük olanların ve şiddet içerikli oyun oynayan-film izleyenlerin saldırganlık puanları daha yüksek, özsaygı puanları düşük bulunmuştur. Öğrencilerin saldırganlık puanları yüksek bulunmamış olmasına karşın, çocuklarda yaş ilerledikçe saldırganlığın artabildiğine yönelik literatür bilgisinden yola çıkılarak, okullarda öğrencilere yönelik saldırganlığı azaltıcı yaklaşımların gerçekleştirilmesinin yararlı olacağı sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Saldırganlık, Şiddet, Benlik Saygısı, Okul Hemşireliği, Okul Sağlığı en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Hemşirelik en_US
dc.subject Saldırganlık--Çocuklar--İlkokul Öğrencileri en_US
dc.subject Saygı--Benlik--Özsaygı--Çocuklar--İlkokul Öğrencileri en_US
dc.subject Saldırganlık en_US
dc.subject Şiddet en_US
dc.subject Benlik Saygısı en_US
dc.subject Okul Hemşireliği en_US
dc.subject Okul Sağlığı en_US
dc.subject Aggression en_US
dc.subject Violence en_US
dc.subject Self-Esteem en_US
dc.subject School Nursing en_US
dc.subject School Health en_US
dc.title İlkokul Öğrencilerinde Saldırganlık ve Benlik Saygısının Belirlenmesi en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record