Although several studies have researched the hotel employees’ environmental behavior, none has addressed the hotel employees’ perception of their respective hotels’ sustainability practices. This study aims to investigate the sustainable practices in four and five star hotels in a Mediterranean island by employing Global Sustainable Tourism Council (GSTC) hotel criteria indicators, indicators of sustainable development for tourism destinations (WTO), the European Union’s (EU) sustainability framework for the Mediterranean hotels− ‘Nearly Zero-Energy Hotels’ (NEZEH), and global Sustainable Development Goals (SDG). These indicators are calibrated into the context of three dimensions: social, economic and environment. The sampled hotels claim that their operation system is conformed to sustainability principles with the aim of furthering their green agenda. In this study, we aimed to investigate the validity and extent of this claim. A number of 290 (N=290) employees in the specified hotels were surveyed. The measurement instruments compiled based on sustainability indicators that encompassed addressing social, economic, and environmental dimensions. For the statistical and data analysis, SEM (structural equation modeling) is used. Study revealed that employees are a legitimate and credible source of information about sustainability practices. It is also revealed that as going green is becoming a means towards branding, hotels are making efforts to implement a genuine sustainability practice. Study also indicated that the majority of employees validated the sustainability practices as genuine.
Keywords: Tourism; Tourism Accommodations; Sustainable Development; Sustainable Practice; Employee Perception; North Cyprus.
ÖZ:
Her ne kadar çeşitli çalışmalar otel çalışanlarının çevresel davranışlarını araştırmış olsa
da, hiçbiri otel çalışanlarının kendi otellerinin sürdürülebilirlik uygulamaları
hakkındaki algılarına değinmemiştir. Bu çalışma, Küresel Sürdürülebilir Turizm
Konseyi (GSTC) otel kriterleri göstergeleri, turizm destinasyonları (WTO), Avrupa
Birliği (AB) sürdürülebilirlik çerçevesi için sürdürülebilir kalkınma göstergeleri
kullanarak Akdeniz adasındaki dört ve beş yıldızlı otellerdeki sürdürülebilir
uygulamaları araştırmayı amaçlamaktadır. Akdeniz otelleri için '' Sıfır Sıfır Enerji
Otelleri '(NEZEH) ve küresel Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SDG). Bu
göstergeler üç boyut bağlamında kalibre edilmiştir: sosyal, ekonomik ve çevre.
Örneklenen oteller, yeşil gündemlerini ilerletmek amacıyla işletme sistemlerinin
sürdürülebilirlik ilkelerine uygun olduğunu iddia etmektedir. Bu çalışmada bu iddianın
geçerliliğini ve kapsamını araştırmayı amaçladık. Belirtilen otellerde yaklaşık 290 (N
= 290) çalışan araştırılmıştır. Ölçüm araçları, sosyal, ekonomik ve çevresel boyutları
ele alan sürdürülebilirlik göstergelerine dayanarak derlenmiştir. Araştırma soruları
dört ana tema etrafında bağlamlaştırmıştır: etkili sürdürülebilirlik planlaması, yerel
toplum için sosyal ve ekonomik faydaların en üst düzeye çıkarılması, kültürel mirasın
artırılması ve olumsuz çevresel etkilerin azaltılması. İstatistiksel ve veri analizi için
SEM (yapısal eşitlik modellemesi) kullanılır. Araştırma, çalışanların sürdürülebilirlik
uygulamaları hakkında meşru ve güvenilir bir bilgi kaynağı olduğunu ortaya
koymuştur. Yeşile geçmek markalaşmaya giden bir araç haline geldikçe, otellerin
gerçek bir sürdürülebilirlik uygulaması uygulamak için çaba harcadığı da ortaya
çıkıyor. Çalışma aynı zamanda çalışanların çoğunun sürdürülebilirlik uygulamalarını
gerçek olarak doğruladığını göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Turizm; Turizm Konaklama; Sürdürülebilir Kalkınma;
Sürdürülebilir Uygulama; Çalışan Algısı; Kuzey Kıbrıs.