Nowadays, tourism academicians and other tourism sector's stakeholders mainly concern about how to decrease the adverse effects of tourism development on our planet. Therefore, the development of environmentally responsible behavior (ERB) among tourists becomes a vital issue for sustainable tourism development.
This thesis explores how destination image (DI) can affect revisit intention (RI) and environmentally responsible behavior (ERB) through tourist satisfaction. Famagusta city in Northern Cyprus is chosen as the research site because of its needs for
destination image, repeat visitors, and environmentally responsible behaviors in the
island as a destination. To achieve the current study’s goal, a survey was conducted by
distributing a questionnaire to tourists who are visiting the Famagusta city. The data
collected from 200 participants were analyzed with SPSS and AMOS software.
The findings showed that components of destination image positively influenced satisfaction, revisit intention, and environmentally responsible behavior. Furthermore, it has been observed that the satisfaction mediated the influence of destination image on the two dependent variables whilst also having a direct effect on them. Moreover, the findings revealed several implications for developing environmentally responsible behavior among the local and international tourists and increasing the level of revisit intentions.
Keywords: Destination Image, Tourist Satisfaction, Environmentally Responsible Behavior, Revisit Intention, Northern Cyprus, Famagusta.
ÖZ:
Günümüzde turizm akademisyenleri ve diğer turizm sektörü paydaşları, turizm gelişiminin gezegenimiz üzerindeki olumsuz etkilerinin nasıl azaltılacağı konusunda endişe duymaktadır. Bu nedenle, turistler arasında çevreye duyarlı davranışların geliştirilmesi sürdürülebilir turizm gelişimi için hayati bir konu haline gelmektedir.
Bu tez, destinasyon imajının turist memnuniyeti aracılığı ile yeniden ziyaret etme niyetini ve çevreye karşı sorumlu davranışı nasıl etkileyebileceğini araştırmaktadır. Kuzey Kıbrıs'taki Gazimağusa kenti, destinasyon imajına, tekrar gelen ziyaretçilere ve çevreye duyarlı davranışlara yönelik ihtiyaçları nedeniyle araştırma alanı olarak seçilmiştir. Çalışmanın amacına ulaşmak için Gazimağusa şehrini ziyaret eden turistlere bir anket dağıtılmış ve 200 katılımcıdan elde edilen veriler SPSS ve AMOS yazılımı ile analiz edilmiştir.
Bulgular, hedef imaj bileşenlerinin memnuniyeti, tekrar ziyaret etme niyetini ve çevreye karşı sorumlu davranışı olumlu etkilediğini göstermiştir. Ayrıca memnuniyet, destinasyon imajının iki bağımlı değişken üzerindeki etkisine aracılık ederken, aynı zamanda bunlar üzerinde doğrudan bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca, yerel ve uluslararası turistler arasında çevreye karşı sorumlu davranışların nasıl geliştirileceğine ve yeniden ziyaret niyeti düzeyinin nasıl artırılacağına dair sonuçlar ortaya konmuştur.
Anahtar Kelimeler: Destinasyon İmajı, Turist Memnuniyeti, Çevreye Duyarlı Davranış, Tekrar Ziyaret Niyeti, Kuzey Kıbrıs, Gazimağusa