The aim of this study is to examine the Elementary School Education Turkish Lesson Curriculum at TED North Cyprus College in terms of four elements of Curriculum Development by the classroom teachers conducting the lesson. In this context, the study includes the opinions of teachers who carry out the Turkish course at TED North Cyprus College affiliated with the Ministry of National Education about the objectives, content, learning-teaching experiences and assessment-evaluation elements and their commitment to the Turkish Curriculum. Qualitative research method was used in this research. A holistic single case pattern was used as a qualitative research pattern. The interview method was used to support the obtained information and get in-depth data from the holistic single state pattern. For this purpose, individual meetings were held with 12 classroom teachers who carry out basic education Turkish lessons of 1.-5. year classes in TED North Cyprus College. The opinions and suggestions of class teachers about the course were analyzed and the results were reached.
According to the findings, it has been found that the content of the texts in the book is chosen consciously that the questions are based on the text which support students' ability to communicate, produce, research and enrich their vocabulary. In addition, it was stated that the selected texts were prepared with an emphasis on local and national values. It was concluded that the selected texts were intriguing and guiding for the students which were also supported with visuals. Besides that, the activities were diverse, and the teacher focused on grammar subjects that developed alternative measurement tools and guided the student. It has been concluded that the teachers 'dominance, knowledge of the curriculum and the appropriateness of methods
and techniques for the students' level can affect the teacher's commitment to the program both positively and negatively.
Keywords: Turkish Education Program, program elements, commitment to the program.
ӦZ:
Bu çalışmanın amacı, MEB’e bağlı TED Kuzey Kıbrıs Kolejinde Türkçe dersini yürüten öğretmenlerin dersin hedef, içerik, öğrenme-öğretme yaşantıları, ölçme-değerlendirme ve Türkçe öğretim programına olan bağlılıkları ile ilgili görüşleri değerlendirilmiştir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemi ve bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır. Elde edilen verileri desteklemek ve bütüncül tek durum deseninin derinlemesine veri elde etme özelliğinden yola çıkarak görüşme yöntemi kullanılmıştır. Bu amaçla, TED Kuzey Kıbrıs Kolejinde 1-5. sınıflar temel eğitim Türkçe dersini yürüten 12 sınıf öğretmeni ile bireysel görüşme yapılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin derse yönelik görüş ve önerileri analiz edilerek sonuçlara ulaşılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, hedeflerin içerikle ilişkili olmasına yönelik kitapta yer alan metinlerin içeriğinin bilinçli seçildiği, metne dayalı soruların öğrencide iletişim kurma, üretme, araştırma, kelime dağarcığını zenginleştirme becerilerini destekler nitelikte olduğu bulgusu elde edilmiştir. Bununla beraber, seçilen metinlerin yerel ve milli değerlere önem verilerek hazırlandığı dile getirilmiştir. Seçilen metinlerin öğrencide merak uyandırıcı ve yol gösterici olduğu, ayrıca görsellerle desteklendiği ve etkinliklerin çeşitlilik sergilediği ve dilbilgisi konularına ilişkin öğretmenin alternatif ölçme araçları geliştirerek öğrenciye yol gösterici olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenin konu hakimiyeti, öğretim programı bilgisi ve öğrencilerin seviyesine uygun yöntem ve teknikler kullanabilmesi yönündeki öğretmen özelliklerinin, öğretmenin programa bağlılığını hem olumlu hem olumsuz yönde etkileyebileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Türkçe Öğretim Programı, program ögeleri, programa bağlılık.