How Does Destination Social Responsibility Influence Support for Educational Tourism Development? The Mediating Roles of Perceived Benefits and Quality of Life

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Öztüren, Ali
dc.contributor.author Bih, Renee Chey
dc.date.accessioned 2021-12-03T09:58:10Z
dc.date.available 2021-12-03T09:58:10Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019-02
dc.identifier.citation Bih, Renee Chey. (2019). How Does Destination Social Responsibility Influence Support for Educational Tourism Development? The Mediating Roles of Perceived Benefits and Quality of Life. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5229
dc.description Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ali Öztüren. en_US
dc.description.abstract Although there is a rise in the studies on educational tourism, no investigation has done on the impact of educational tourism destination social responsibility (DSR) on residents The purpose of this study is to examine the relationships between DSR, perceived benefit (BEN), quality of life (QOL), and support (SUP) for the development of educational tourism. The mediating roles of perceived benefits and QOL of the residents were examined in this study and it was analyzed with a sample of 326 respondents staying in Famagusta, North Cyprus. The outcome of this investigation reveals that DSR has direct positive effects on BEN and QOL as well as BEN and QOL have direct positive effects on support. Besides that, perceived benefit and quality of life played important roles in mediation in the relationship between DSR and support. This thesis provides the implications for decision-makers, planners, and practitioners along with the results obtained based on the theory of social exchange. Keywords: Tourism Development, Destination Social Responsibility, Perceived Benefit, Quality of Life, Residents‟ Support,Educational Tourism, North Cyprus en_US
dc.description.abstract ÖZ: Eğitim turizmi ile ilgili çalışmaların sayısında artış olmasına rağmen, eğitim turizminde destinasyonun sosyal sorumluluğunun (DSS) bölge sakinleri üzerindeki etkisine dair araştırmalar bulunmamaktadır. Bu çalışmanın amacı DSS, algılanan fayda (FAY), yaşam kalitesi (YK) ve eğitim turizminin gelişimine yönelik desteğin (DES) arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu çalışmada, algılanan fayda ve yaşam kalitesi aracı değişkenler olarak ele alınmıştır. Araştırma kapsamında, Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs‟ta yaşayan 326 katılımcıya anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, destinasyonun sosyal sorumluluğunun algılanan faydalar ve yaşam kalitesi üzerinde pozitif etkileri olduğu saptanmıştır. Aynı zamanda, algılanan faydalar ile yaşam kalitesinin eğitim turizminin gelişimine yönelik destek üzerinde olumlu etkileri olduğu bulunmuştur. Ayrıca, algılanan fayda ve yaşam kalitesi, DSS ile eğitim turizminin gelişimine yönelik destek arasındaki ilişkide aracı olarak önemli roller oynamaktadır. Bu tez, sosyal değişim kuramı temelinde elde ettiği sonuçlar ile birlikte karar vericiler, planlamacılar ve uygulayıcılar için uygulamaya yönelik tavsiyeler sunmaktadır. Anahtar Kelimeler: Turizm Gelişimi, Destinasyonun Sosyal Sorumluluğu, Algılanan Fayda, Yaşam Kalitesi, Bölge Sakinlerinin Desteği, Eğitim Turizmi, Kuzey Kıbrıs en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Tourism en_US
dc.subject Tourism--Educational Tourism--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) en_US
dc.subject Students--Travel--Foreign study--Tourism en_US
dc.subject Tourism--Study and teaching (Higher)--Cyprus, North en_US
dc.subject Hospitality industry--Study and teaching (Higher)--Cyprus, North en_US
dc.subject Tourism Development en_US
dc.subject Destination Social Responsibility en_US
dc.subject Perceived Benefit en_US
dc.subject Quality of Life en_US
dc.subject Residents‟ Support en_US
dc.subject Educational Tourism en_US
dc.subject North Cyprus en_US
dc.title How Does Destination Social Responsibility Influence Support for Educational Tourism Development? The Mediating Roles of Perceived Benefits and Quality of Life en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record