The Effects of Video Games on Reaction Times

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kalfaoğlu, Çığır
dc.contributor.author Aktu, Utku
dc.date.accessioned 2021-12-03T13:36:51Z
dc.date.available 2021-12-03T13:36:51Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019-12
dc.identifier.citation Aktu, Utku. (2019). The Effects of Video Games on Reaction Times. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Psychology, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5251
dc.description Master of Science in Developmental Psychology. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2019. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Çığır Kalfaoğlu. en_US
dc.description.abstract This study investigates the effects of video game play on reaction time. Past research/studies indicate that playing video games has a positive effect on reaction time under the scope of video game players (VGP) have faster reaction time (RT) compared to non-gamers (NG). On the other hand, past studies indicate that video games not only have an effect on reaction times but video games also has an effect on divided attention, attention allocation, visual attention etc. In this research, investigator used simple reaction time task where a program that detects participants reaction time, when did they pressed the button or the time that participants pressed the button. Results of the current study showed that there is no significant difference in reaction times between VGP and NG. For future suggestion, both simple reaction time task and a choice reaction time task can be used to investigate deeper the connection between video gaming and reaction times. Keywords: video games, gamer, non-gamer, simple reaction time, younger adults, older adults. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışma video oyunlarının reaksiyon hızının üzerindeki etkisini araştırmıştır. Önceki çalışmalar video oyunları oynayan bireylerin reaksiyon hızlarının video oyunu oynamayan bireylere kıyasla daha hızlı oldukları belirlenmiştir. Diğer bir taraftan, daha önceki çalışmalarda video oyunlarının sadece reaksiyon hızının değil bölünebilir dikkate, dikkat paylaşımına, görsel dikkate vs. gibi unsura da etkisi olabileceğini kanıtlamıştır. Bu çalışmada basit reaksiyon hızını ölçmek için bilgisayar programı kullanılmıştır ve bu program katılımcı ne zaman tuşa basar ise veya hangi zaman aralıklarında tuşa basmış ise onu algılayabilecek bir program kullanılmıştır. Araştırmanın sonucu bizlere video oyunu oynamanın reaksiyon hızında herhangi bir etkisi olmadığını gösteriyor. İleriye dönük olarak öneri ise sadece basit reaksiyon hızı değil ayni zamanda tercih reaksiyon hızının da kullanılmasını öneriyoruz. Anahtar Kelimeler: Video oyunu, oyuncu, oyun oynamayan, basit reaksiyon, genç erişkinler, yaşlı erişkinler. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Psychology en_US
dc.subject Developmental Psychology en_US
dc.subject Reaction-time studies en_US
dc.subject Video games en_US
dc.subject gamer en_US
dc.subject non-gamer en_US
dc.subject simple reaction time en_US
dc.subject younger adults en_US
dc.subject older adults en_US
dc.title The Effects of Video Games on Reaction Times en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record