Social Networking Sites (SNS) continue to play a significant role in the daily lives of
humans most especially among university students. The platforms have affected
university students in various ways including their academic performance. As such,
this research seeks to find out how use of SNS platforms affect the academic
performance of university students.
Using quantitative methodology, the study samples university students who use SNS
while carrying out a comparison between students of two Faculties (Communication
and Media Studies Faculty and Engineering Faculty). Questionnaires were randomly
distributed to 410 students of the Faculty of Engineering and Communication & Media
Studies. The research was carried out in the Fall semester of 2018/2019 academic
session. Findings indicate that using SNS increased students’ productivity in their
academics however, when they use SNS for non-academic activities there is usually
no improvement in their grades. Findings also show that the almost all the SNS
platforms are being used by these university students. Findings also indicate that there
is a statistical significant relationship between students of Faculty of Engineering and
Faculty of Communications and Media Studies, of who are affected by SNS use in
their academic performance.
Keywords: SNS, Academic Performance, SNS Use, University Students
ÖZ:
Sosyal Paylaşım Siteleri, özellikle üniversite öğrencileri arasında, insanların gündelik
yaşamlarında önemli bir rol oynamaya devam etmektedir. Bu platformlar akademik
performansları da dahil üniversite öğrencilerini bir çok yönde etkilemiştir. Böylece bu
araştırma Sosyal Paylaşım Siteleri platformlarının kullanımının üniversite
öğrencilerinin akademik performanslarını nasıl etkilediğini bulmayı amaçlamaktadır.
Bu çalışma, nicel yöntem kullanarak, iki fakülte (İletişim Fakültesi ve Mühendislik
Fakültesi) arasındaki sosyal paylaşım sitelerini kullanan üniversite öğrencilerini
örneklem olarak almaktadır. Anketler, rastgele İletişim ve Mühendislik
Fakültelerinden 410 öğrenciye dağıtılmıştır. Araştırma 2018-2019 Güz dönemi
akademik yılında yapılmıştır. Bulgular sosyal paylaşım sitelerinin kullanımının
öğrencilerin akademik hayatlarındaki yaratıcılıklarını artırdığını göstermektedir.
Ancak akademik olmayan aktivitelerde sosyal paylaşım sitesi kullanımı öğrencilerin
notlarına bir katkı yapmamaktadır. Ayrıca bulgular neredeyse tüm Sosyal Paylaşım
Sitesi platformlarının bu üniversite öğrencileri tarafından kullanıldığını
göstermektedir. Bulgular ayrıca, akademik performanslarında SPS kullanımından
etkilenen, Mühendislik Fakültesi ve İletişim Fakültesi öğrencileri arasında istatistiksel
olarak önemli bir ilişki olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: SPS, Akademik Performans, SPS Kullanımı, Üniversite
Öğrencileri