dc.contributor.advisor |
Gümüş, Agah |
|
dc.contributor.author |
Eghdami, Shirin |
|
dc.date.accessioned |
2022-02-15T07:58:19Z |
|
dc.date.available |
2022-02-15T07:58:19Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019-04 |
|
dc.identifier.citation |
Eghdami, Shirin. (2019). The Impact of Colour on Print Advertising among the Different Culture in EMU. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/5271 |
|
dc.description |
Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Agah Gümüş. |
en_US |
dc.description.abstract |
Print advertising was designed for the local target market and primarily focuses on the
local language to communicate with the customer. However, immigration and
education in international universities such as Eastern Mediterranean University
influences the rise in diversity of cultures. The diversity of international students
inhabiting one area proliferate the need to use specific design elements of advertising
such as visual and colour to appeal to every individual cultural background. Therefore,
the use of appropriate colours in advertising can greatly affect the success of the
advertised product.
The aim of this study is to examine the impact of colour on print advertising amongst
350 students from different cultural ethnicities who study in the Eastern Mediterranean
University. The methodology to carry out this study was quantitative, and random
sampling method was used in order to collect data. After collecting data, the SPSS
software was used to analyse it. In data analysis, descriptive statistics were based on
the demographic information of questionnaires, and therefore, T-TEST and ANOVA
methods were conducted to test the research questions. Findings of the study show that
amongst all the colours studied in this research, red colour attracted the most attention
among respondents in the print advertising. However, gender and cultural differences
in the choice of colour were not effective elements.
Keywords: Print Advertising, Colour, Different Culture |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Basılı reklamcılık yerel pazarı hedef alarak tasarlanmıştır ve temelde müşteriler ile
iletişim kurmak için yerel dile odaklanmaktadır. Ancak, Doğu Akdeniz Üniversitesi
gibi uluslararası üniversitelerde, göç ve eğitim, kültürel çeşitlilikteki artışı
etkilemektedir. Bir alanda yaşayan uluslararası öğrencilerin çeşitliliği, her bir kültürel
geçmişe hitap etmek için görsel ve renk gibi reklamın belirli tasarım öğelerini
kullanma ihtiyacını arttırmaktadır. Bu nedenle, reklamlarda uygun renklerin
kullanılması, reklamı yapılan ürünün başarısını büyük ölçüde etkileyebilmektedir.
Bu çalışmanın amacı, Doğu Akdeniz Üniversitesi'nde öğrenim görmekte olan farklı
kültürel etnik kökenlerden gelen 350 öğrenci arasında, basılı reklamcılığın üzerindeki
etkisini incelemektir. Bu çalışmayı yürütmek için kullanılan yöntem niceldi ve veri
toplamak için rastgele örnekleme yöntemi kullanıldı. Veri toplandıktan sonra, analiz
etmek için SPSS yazılımı kullanıldı. Veri analizinde, tanımlayıcı istatistikler
anketlerin demografik bilgilerine dayandırılmıştır ve bu nedenle araştırma sorularını
test etmek için T-TEST ve ANOVA yöntemleri uygulanmıştır. Çalışmanın bulguları,
bu araştırmada incelenen tüm renkler arasında, kırmızı rengin basılı reklamcılıkta
katılımcılar arasında en fazla dikkat çektiğini göstermektedir. Ancak, renk seçiminde
cinsiyet ve kültürel farklılıklar etkili unsurlar değildi.
Anahtar kelimeler: Basılı Reklamcılık, Renk, Farklı Kültürler |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Communication and Media Studies |
en_US |
dc.subject |
Adevertisements |
en_US |
dc.subject |
Print Advertising |
en_US |
dc.subject |
Colour |
en_US |
dc.subject |
Different Culture |
en_US |
dc.title |
The Impact of Colour on Print Advertising among the Different Culture in EMU |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies |
en_US |