This study examines the impact of stress and other correlates of academic success among Nigerian students in Eastern Mediterranean University, Famagusta North Cyprus, as they face challenges that correspond with studying abroad in a foreign land. The research explores the relationship between stress, academic motivation, academic environment and social support in relation to academic success. A total of 141 participants completed a questionnaire including a demographic section and subscales of the Students Adaptation to College Questionnaire namely, Academic Environment Scale and Academic Motivation Scale, the Multidimensional Scale of Perceived Social Support and the Perceived Stress Scale. Academic success was measured with the use of the students current semester GPA declared by the participant student as graded in the questionnaire. Results revealed that stress, social support, academic motivation and positive academic environment did not significantly predict academic success. Also there were no gender differences among the variables except for stress factor. This research will make it possible for the students’ welfare department and the university authority to gain awareness about the travails of the Nigerian students amidst international students in general.
Keywords: academic success, motivation, Nigerian students, stress, positive academic environment.
ÖZ:
Bu çalışma, Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde okumakta olan Nijeryalı öğrencilerin stres ve farklı değişkenlerin akademik başarı ile ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, algılanan stres, akademik motivasyon, olumlu akademik ortam, algılanan sosyal destek ve akademik başarı arasındaki ilişkiyi yordamayı hedeflemektedir. Toplamda 141 katılımcı, öğrencilerin üniversiteye adaptasyon ölçeği, akademik çevre ölçeği, akademik motivasyon ölçeği, çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği ve algılanan stres ölçeği olmak üzere iki alt ölçeği olan bir anket doldurdu. Akademik başarı, katılımcı öğrenci tarafından beyan edilen not ortalaması olarak ölçülmüştür. Sonuçlar, stresin, sosyal desteğin, akademik motivasyonun ve olumlu akademik ortamın akademik başarıyı anlamlı bir şekilde yordamadığını ortaya koyarken, değişkenlerinin bir çoğu arasında anlamlı bir korelasyon olduğu ve algılan stress değişkeninde cinsiyet farkı olduğu ortaya çıkmıştır. Bu araştırma, uluslararası öğrenciler olarak Nijeryalı öğrencilerin yaşadıkları zorluklar hakkında farkındalık kazanmalarını sağlayacak ve rehberlik merkezlerine ışık tutabilecek bilgiler sağlamaktadır.
Anahtar Kelimeler: Akademik başarı, motivasyon, Nijeryalı öğrenciler, stress, olumlu akademik ortam.