The main purpose of this study was to determine the competency level of Libyan lecturers of using educational technology particularly computer technology at Misurata University, also, this study interested in exploring the willingness of lecturers of integrating technology in teaching and learning process. Moreover, the study focused on two areas in computer technology: the use of application software and the use of the internet. The participants of this study involved 103 Libyan lecturers who work in Faculty of Education at Misurata University, 48 of them were males and 55 were females. Furthermore, this study was quantitative and for collecting the data, the questionnaire was used. Additionally, the data were analyzed by using frequency, descriptive analysis technique, percentage, and one-way ANOVA.
Moreover, the finding of this study found out that the lecturers have a different level of using computer technology. Most lecturers have experience in using the computer in general yet only some of the lecturers use the computer and the Internet to improve their performance in teaching, but the majority of lecturers do not use computer technology as an educational tool that's because there is no enough support from the university. The study also found that the difference was not too big between the levels of lecturers in using the internet in their teaching, while there was a significant difference between the levels of the lecturers in using application software of computer technology.
However, the study found the participants are realizing the significance of using technology in education and they are willing to integrate the technology if they obtain adequate support.
Keywords: Computer technology, the internet, software application, lecturers’ level, educational technology.
ÖZ:
Bu çalışmanın temel amacı, Libya öğretim elemanlarının eğitim teknolojisini özellikle bilgisayar teknolojisini Misurata Üniversitesi'nde kullanma yetkinlik düzeyini belirlemekti. Ayrıca, çalışma bilgisayar teknolojisinde iki alana odaklanmıştır: uygulama yazılımı kullanımı ve internet kullanımı. Bu araştırmanın katılımcıları, Misurata Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde görev yapan 103'ü Libya, 48'i erkek, 55'i kadın olmak üzere 103 Libya öğretim görevlisini içeriyordu. Ayrıca bu çalışma niceldi ve veri toplamak için anket kullanıldı. Ek olarak, veriler frekans, tanımlayıcı analiz tekniği, yüzde ve tek yönlü ANOVA kullanılarak analiz edildi.
Ayrıca, bu çalışmanın bulguları, öğretim elemanlarının bilgisayar teknolojisini kullanma düzeylerinin farklı olduğunu bulmuştur. Çoğu öğretim üyesi, bilgisayarı genel olarak kullanma konusunda deneyime sahiptir, ancak yalnızca bazı öğretim üyeleri, bilgisayarları ve interneti öğretimdeki performanslarını artırmak için kullanırlar, ancak öğretim elemanlarının çoğu bilgisayar teknolojisini bir eğitim aracı olarak kullanmaz, çünkü yeterli destek yoktur. üniversiteden. Çalışmada, öğretimde interneti kullanmada öğretim elemanlarının düzeyleri arasındaki farkın çok büyük olmadığı, ancak bilgisayar teknolojilerinin uygulama yazılımlarını kullanmada öğretim elemanlarının düzeyleri arasında anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur.
Ancak çalışma, katılımcıların eğitimde teknolojiyi kullanmanın önemini fark ettiklerini ve yeterli destek elde ettiklerinde teknolojiyi entegre etmeye istekli olduklarını ortaya koymuştur.
Anahtar Kelimeler: Bilgisayar teknolojisi, internet, yazılım uygulaması, öğretim üyesi düzeyi, eğitim teknolojisi.