The jewelry industry, as one of the most significant sectors of luxury goods due to very high consumer demand in many countries is experiencing extreme changes. In addition competition and preferences, worldwide rise of domestic businesses, and advancement in new technology significantly transformed goods and processes.
This thesis empirically investigates the relationship between customer demand and competition as perceived enablers, service innovation and qunsiquently the product performance employing a self-structured questionnaire data. Specifically, linear regreesion and Moderate regression analyses are used to examine the role of enablers of service innovation in jewelry industry and in jewelry market.
The findings indicating that factor enablers have a positive effect on jewelry design service innovation, and jewelry design service innovation positively influences product performance, and there is a positive and significant relationship between the independent variable and dependent variable. Furthermore, the results revealed that the relationship between enablers and jewelry design service innovation is positively strengthened by economic factor, and the relationship between enablers and jewelry design service innovation is positively strengthened by knowledge-based network.
Keywords: Competition, Customer Demands, Jewelry Market, Product Performance, Service Innovation, Linear Regression
ÖZ:
Kuyumculuk endüstrisi, birçok ülkede tüketici talebinin çok yüksek olması nedeniyle lüks malların en önemli sektörlerinden biri olarak aşırı değişiklikler yaşıyor. Ayrıca, rekabet ve tercihler yurtiçi işletmelerin dünya çapında yükselmesi ve yeni teknolojideki ilerlemeler mal ve süreçleri önemli ölçüde değiştirdi.
Bu tez, kendinden yapılandırılmış bir anket verisi kullanarak hizmet yeniliği ile ürün performansı arasındaki ilişkiyi ampirik olarak incelemektedir. Özellikle, Doğrusal regresyon ve düzenleyici regresyon analizleri, kuyumculuk sektöründe ve kuyumculuk pazarında hizmet yeniliğini sağlayan algılayıcılar olarak müşteri talebinin ve rekabetinin rolünü incelemek için kullanılır.
Faktör sağlayanların takı tasarım hizmeti yeniliği üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğunu ve takı tasarım hizmeti yeniliğinin ürün performansını olumlu yönde etkilediğini gösteren bulgular, bağımsız değişken ile bağımlı değişken arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Ayrıca, sonuçlar kişiler ile takı tasarım hizmeti yeniliği arasındaki ilişkinin ekonomik faktör tarafından olumlu olarak güçlendirildiğini ve olanak sağlayanlar ile takı tasarım hizmeti yeniliği arasındaki ilişkinin bilgi tabanlı ağ tarafından olumlu olarak anlam kazandığını ortaya koyuyor.
Anahtar Kelimeler: Rekabet, Müşteri Talepleri, Mücevher Piyasası, Ürün Performansı, Hizmet İnovasyonu, Doğrusal regrasyon analizi