An Investigation of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) of Pre-service English Teachers: A Case Study

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Osam, Ülker Vancı
dc.contributor.author Sadeeq, Mohammed Nafie
dc.date.accessioned 2022-04-20T08:45:28Z
dc.date.available 2022-04-20T08:45:28Z
dc.date.issued 2020
dc.date.submitted 2020-09
dc.identifier.citation Sadeeq, Mohammed Nafie. (2020). An Investigation of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) of Pre-service English Teachers: A Case Study. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5344
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2020. Supervisor: Prof. Dr. Ülker Vancı Osam. en_US
dc.description.abstract This research attempts to investigate the perceptions of pre-service EFL (English as a foreign language) teachers studying in the English Language department in the University of Duhok, regarding their Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). It also aims to explore their perceptions about how well the program they attend to contributes to their TPACK, as well as the suggestions of the pre-service EFL teachers and the instructors of the department for further development of pre-service teachers’ TPACK. The study has followed a mixed-methods approach utilizing both quantitative and qualitative data. For the quantitative data, Başer et al.’s (2016) TPACK-EFL survey has been used to gather data from 72 pre-service teachers (46 male and 26 female). To achieve the aims of the study and answer its questions, qualitative data were gathered through interviews conducted with ten pre-service teachers and five instructors. The results of the study have demonstrated the participating pre-service teachers’ agreement on possessing quite a bit of all seven TPACK components. When each component of TPACK is considered, the most important components were found to be Content Knowledge (CK) and the least important one was Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). When looked at from the ‘gender’ perspective, the study findings reveal that female participants claim the possession of Content Knowledge (CK), Technological Content Knowledge (TCK), Technological Pedagogical Knowledge (TPK), and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) more than their male counterparts. Male participants, on the other hand, were found to have the Pedagogical Content Knowledge (PCK) more than female participants, based on their responses to the survey. The findings showed no significant differences between respondents according to their age toward dealing with the TK, CK, PK, PCK, TCK, TPK, and TPACK. Regarding how well the program at the University of Duhok helped the pre-service teachers develop their TPACK, the results indicated that the contribution of the department is usually limited with some tools such as PowerPoint used in class presentations. The participants highlighted the need for more focused training not only for the pre-service teachers but also for the instructors in order to enhance the abilities, skills, and technology awareness of the pre-service teachers. Keywords: Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK), English as a Foreign Language (EFL), Pre-service Teachers of English, University of Duhok en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu araştırma, Duhok Üniversitesi İngilizce Bölümü'nde öğrenim gören öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgileri (TPAB) ile ilgili algılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma buna ek olarak, katılımcıların Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerine eğitim gördükleri programın ne ölçüde katkı sağladığına ilişkin algılarını ve söz konusu Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisinin daha da geliştirilmesi için hem kendilerinin hem de bölümde ders veren öğretim elemanlarının önerilerinin araştırılmasını da amaçlamaktadır. Çalışma, hem nicel hem de nitel verileri kullanan karma yöntem yaklaşımını izlemiştir. Nicel veri, 72 (46 erkek, 26 kadın) öğretmen adayından Başer ve ark.’nın (2016) TPACK-EFL anketi kullanılarak elde edilmiştir. Ayrıca on öğretmen adayı ve beş öğretim görevlisi ile mülakat yapılarak nitel veri de toplanmıştır. Çalışmanın sonuçları, katılımcı öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisini oluşturan yedi bileşeninin bir çoğuna sahip oldukları konusunda hemfikir olduklarını göstermiştir. TPAB'ın her bir bileşeni dikkate alındığında, en önemli bileşenin Alan Bilgisi (AB) ve en az önemli olanın ise Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) olduğu görülmüştür. 'Cinsiyet' perspektifinden bakıldığında araştırma bulguları, kadın katılımcıların, erkek katılımcılara oranla Alan Bilgisi (AB), Teknolojik Alan Bilgisi (TAB), Teknolojik Pedagojik Bilgi (TPB) ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisine (TPAB) sahip olduklarını daha fazla iddia ettiklerini ortaya koymaktadır. Erkek katılımcıların ise ankete verdikleri yanıtlara göre Pedagojik Alan Bilgisine (PAB) kadın katılımcılardan daha fazla sahip oldukları görülmüştür. Bulgular, katılımcıların yaş grupları ile Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerine ilişkin algıları arasında anlamlı bir ilişki göstermemiştir. Duhok Üniversitesi'ndeki programın öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerini geliştirmelerine ne kadar yardımcı olduğuna ilişkin sonuçlar, bölümün katkısının genellikle sınıf sunumlarında kullanılan PowerPoint gibi bazı araçlarla sınırlı olduğunu göstermiştir. Katılımcılar, öğretmen adaylarının yeteneklerini, becerilerini ve teknoloji farkındalıklarını artırmak için sadece öğretmen adaylarına değil aynı zamanda öğretim elemanlarına da yoğun ve uygulamaya dönük eğitimlerin düzenlenmesine gereksinim olduğunu vurgulamışlardır. Anahtar Kelimeler: Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB), Yabancı Dil Olarak İngilizce (EFL), İngilizce Öğretmen Adayları, Duhok Üniversitesi en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) en_US
dc.subject English Language--Study and Teaching en_US
dc.subject Educational technology for English Language teaching en_US
dc.subject Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) en_US
dc.subject English as a Foreign Language (EFL) en_US
dc.subject Pre-service Teachers of English en_US
dc.subject University of Duhok en_US
dc.title An Investigation of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) of Pre-service English Teachers: A Case Study en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record