The rapid growth of technologies provides new opportunities for efforts in traffic safety improvement and digitalization of enforcement. Public attitudes to surveillance on the road could potentially influence driving styles used in different countries and be influenced by other psychological constructs such as self-esteem and anxiety. The aim of this study is to understand if there is a relationship between public attitude to observation on the road, anxiety and self-esteem and identify these constructs relationship with driving styles in order to expand on the findings by developing intervention programs and implementation of surveillance technologies. This will in turn strengthen adherence to traffic rules as well as to the development of smart cities by taking into account the public attitude to such type of enforcement.
The results revealed that public attitude to observation on the roads were negatively associated with Anxiety and three types of unsafe driving styles: Dissociative, Risky and High-velocity; positively associated with Self-esteem based contingencies of Family Support, Virtue and Competition and two types of adaptive driving styles: Patient and Careful. Anxiety was found to have a moderation effect in the relationship between public attitude to observations and Risky driving style as well as Careful driving style. The investigated self-worth contingencies have a mediation effect for two unsafe driving styles as Risky and Dissociative driving styles.
Keywords: public attitude, surveillance technologies, anxiety, self-esteem, driving styles.
ÖZ:
Teknolojilerin hızlı büyümesi, trafik güvenliğinin iyileştirilmesi ve trafik denetimlerinin dijitalleştirilmesi için yeni fırsatlar sağlıyor. Yolda gözetilmeye karşı tutumun, potansiyel olarak farklı ülkelerde kullanılan sürüş stillerini etkileyebilmekte ve benlik saygısı ve kaygı gibi diğer psikolojik yapılardan etkilenebilmektedir. Bu çalışmanın amacı yollarda yapılan gözlemlere karşı tutum, kaygı ve benlik saygısı arasında bir ilişki olup olmadığını anlamak ve bu yapıların sürüş stilleri ile ilişkisini belirleyerek bu alandaki bulguları geliştirerek müdahale programlarının ve gözetim sistem önerilerinin geliştirilmesidir. Bulgular, akıllı şehirlerin gelişimi ve trafik kullararına uyma davranışlarını, trafik denetimlerine karşı genel tavrı dikkate alarak güçlendirecektir.
Sonuçlar, yollarda gözlem yapmaya yönelik tutumların Anksiyete ve üç tür güvensiz sürüş tarzı, Dissosiyatif, Riskli ve Yüksek hız, ile negatif yönde ilişkili olduğunu; Benlik Saygısı faktörleri Aile Desteği, Erdem ve Rekabetin ve iki tür uyarlanabilir sürüş tarzı, Sabırlı ve Dikkatli, ile pozitif ilişkili olduğunu saptamıştır. Kaygının gözlemlere karşı tutum ile Riskli sürüş stili ve Dikkatli sürüş stili arasındaki ilişkide bir möderasyon etkisine sahip olduğu bulunmuştur. Araştırılan öz-değer faktörleri, iki güvenli olmayan sürüş stili, Riskli ve Dissosiyatif, ile bir aracılık etkisine sahiptir.
Anahtar Kelimeler: tutum, gözetim teknolojileri, kaygı, benlik saygısı, sürüş stilleri.